Jan Cocheret: Dromen en accu's

28 januari 2013

I have a dream! Dat alle vliegtuigen die waar ook ter wereld opstijgen ook weer netjes aan de grond gezet worden. Natuurlijk wel op een vliegveld, zodat iedereen die instapt ook weer gezond en gelukkig kan uitstappen. Die droom is tegenwoordig behoorlijk dichtbij gekomen. De afgelopen jaren zijn de veiligste jaren uit de geschiedenis van de luchtvaart.

Terwijl het luchtverkeer al sinds de Tweede Wereldoorlog met gemiddeld vijf procent per jaar toeneemt, is het aantal dodelijke slachtoffers van een luchtvaartongeval de laatste drie jaar op een onwaarschijnlijk laag niveau gestabiliseerd.

Het komt allemaal door de geweldige inzet van iedereen die op enige manier bij de luchtvaart betrokken is. Het gaat bij ons altijd over veiligheid. Natuurlijk spelen een hoop andere zaken een belangrijke rol, maar waar het in de luchtvaart ook over gaat, veiligheid is altijd een aanwezige en onmisbare basisvoorwaarde.

De luchtvaart blijft vernieuwen. We vliegen hoger, schoner, verder. Meer comfort voor passagiers, Niet alleen veiliger, maar ook een beter klimaat aan boord, een goede maaltijd en het meest geavanceerde inflight entertainment systeem tellen mee. De grote fabrikanten spelen daar op in. Airbus met haar superjumbo en Boeing met de 787. Het zijn vlieguigen waar de meest moderne technieken en materialen in verwerkt zijn.

Boeing maakt in haar nieuwste vliegtuig meer gebruik van electriciteit dan tot nu toe gebruikelijk. De airconditioning en de besturing van het vliegtuig, tot op heden eigenlijk altijd pneumatisch of hydraulisch, werken nu electrisch. Op zich gaat dat uitstekend en het zorgt niet alleen voor meer comfort, maar ook voor minder brandstofgebruik en vervuiling. Toch is er nog altijd een groot probleem, de opslag.

Kon je maar een flinke tank electriciteit opslaan. Dan waren we van een hoop problemen af. Batterijen en accu’s met een heel beperkte capaciteit, daar moeten we het op dit moment mee doen. De man of vrouw, die ontdekt hoe je heel veel electriciteit kunt opslaan en meenemen, die wordt niet alleen behoorlijk rijk en beroemd, maar zal ook de mensheid een enorme stap verder helpen.

Tot die tijd moeten we het doen met onze accu’s en batterijen. De nieuwste Lithium-Ion varianten hebben weliswaar een veel grotere capaciteit dan voorheen, maar ze hebben ook de vervelende eigenschap dat ze oververhit kunnen raken en onder bepaalde omstandigheden zelfs spontaan in brand kunnen vliegen zoals we de afgelopen week weer hebben kunnen zien in de Boeing 787.

Gelukkig is het goed afgelopen, maar de Boeing Dreamliner staat wereldwijd voorlopig aan de grond. Ook hier regeert de veiligheid. Eerst precies uitzoeken wat er aan de hand is voordat we weer gaan vliegen. Vooruitgang gaat blijkbaar niet zonder tegenslag. Maar de droom blijft staan als een huis. Iedere dag komen weer een stukje dichterbij.

Jan Cocheret
[email protected]

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21 mei 2022 - 11:55
17 apr 2022 - 08:03
Benno Baksteen
10 apr 2022 - 08:52
24 mrt 2022 - 11:04
Walter Schut
18 mrt 2022 - 16:50
28 feb 2022 - 13:02
21 feb 2022 - 11:29
Benno Baksteen
8 feb 2022 - 09:28
1 feb 2022 - 14:26
26 jan 2022 - 09:22
Benno Baksteen
24 jan 2022 - 12:55
28 dec 2021 - 13:08
24 dec 2021 - 13:11
16 dec 2021 - 12:33
19 nov 2021 - 11:00
Walter Schut
17 nov 2021 - 17:20
22 okt 2021 - 15:51
14 okt 2021 - 09:01
ICE-trein
29 sep 2021 - 08:38
17 sep 2021 - 14:33
Copyright Reismedia BV 2022 - Cookieinstellingen