Jan Cocheret: Fly Victor

20 mei 2012

Het appartementje op het zonnige Spaanse eiland zit al jaren in de familie. Een paar keer per jaar vlieg je er heen. Tijdens een van die vluchten vertelt een stewardess dat de luchtvaartmaatschappij deze enige rechtstreekse vlucht op jouw eiland gaat schrappen. Tsja, het leven zit vol verrassingen.

Toen de Engelse ondernemer Clive Jackson met dit scenario geconfronteerd werd, viel het hem op dat hij niet de enige was die er stevig van baalde. Hij raakte in gesprek met wat medepassagiers die net als hij regelmatig van de vlucht gebruik maakten. Ze maakten wat grappen over een privéjet. Dat zou alle problemen oplossen, als het tenminste niet zo duur was.

Eenmaal thuis laat het idee hem niet los en met zijn marketing ervaring gekoppeld aan de mogelijkheden van het internet, bedenkt hij een plan. Er vliegen zoveel zakenjets rond met lege stoelen. Als je die nou eens kunt doorverkopen via internet. Dan gaan de kosten per stoel snel omlaag en je kunt opeens voor een redelijk bedrag met een privéjet naar je bestemming.

Clive werkt het idee verder uit en midden vorig jaar gaat zijn website www.flyvictor.com van start. Lid worden kost niets en daarna zoek je via de website een stoel vanaf een vliegveld in de buurt naar jouw bestemming. De prijzen zijn vergelijkbaar met een business class ticket bij een airline.

Je kunt ook kiezen om zelf een vlucht te boeken en de lege stoelen ter beschikking te stellen van de andere leden van flyvictor. Iedere stoel die dan weer verkocht wordt, zorgt ervoor dat alle stoelen goedkoper worden omdat het totaalbedrag door het aantal verkochte stoelen gedeeld worden.

Het is een simpel idee waardoor dit soort luxeluchtvaart opeens betaalbaar wordt. Het hele verhaal staat of valt natuurlijk met een voldoende aantal leden en verkochte stoelen. Flyvictor heeft in het Verenigd Koninkrijk met ruim duizend leden al een flinke stap gezet en is inmiddels ook al geland in Duitsland. Ook Nederland heeft al een handjevol leden. Volgens oprichter Clive Jackson liggen de plannen voor de rest van de wereld klaar.

Groot bijkomend voordeel van dit soort vluchten is dat je vaak vanaf kleinere vliegvelden zonder wachtrijen en security ellende kunt vertrekken en dat is voor de gemiddelde veelvlieger heel wat waard. Inmiddels heb ik meegedaan aan bijna alle vormen van luchtvaart, maar een zakenjet zit er helaas nog niet bij. Zelfs niet als passagier. Misschien dat het er nu eindelijk eens van gaat komen.

Eerst even naar de site en lid worden. Binnen twee tellen ben ik lid, nummer 1100. Dan naar de mogelijkheden voor volgende maand. Een stoeltje van Londen naar Nice kost 1300 euro en voor een enkeltje van Rotterdam naar Londen betaal ik 476 euro. Dan moeten mijn medeleden bij Victor wel zorgen dat alle acht stoelen van die vlucht verkocht worden, anders kost mijn ene stoeltje alsnog 3808 harde eurootjes. Daar ga ik dan toch liever een paar keer op en neer met wat minder luxe. Zou ik dan toch een gewone Hollander zijn?

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen