In de cockpit van een vliegtuig zitten heel veel knopjes en schermpjes. Voor een leek ziet het er allemaal erg ingewikkeld en high-tech uit. Voor de piloot valt dat nogal mee. Als je iedere dag op dezelfde stoel zit en met steeds dezelfde knopjes mag spelen, dan zou het toch vreemd zijn als je er na een tijdje nog geen chocola van kan maken. Met die high-tech valt het trouwens nogal mee. De ontwikkeling van cockpit apparatuur in de verkeersluchtvaart gaat erg traag, zeker als je het vergelijkt met de ontwikkelingen in de consumenten elektronica.
Cockpitcomputers hebben veel minder mogelijkheden en zijn veel minder geavanceerd dan huiskamercomputers. Dat komt omdat ze het in een vliegtuig altijd en onder alle denkbare omstandigheden moeten blijven doen. Als uw pc thuis een keertje crasht, dan herstarten we en nemen een kop koffie. Of je gooit hem uit het raam. In een verkeersvliegtuig ligt dat anders.
Voordat al die vliegtuigapparatuur in de winkel ligt, wordt alles zeer langdurig en onder de meest uiteenlopende omstandigheden getest. Al dat testen en die hoge betrouwbaarheid heeft uiteindelijk voor een extreem prijskaartje gezorgd. Een apparaatje of desnoods een schroefje dat goedgekeurd wordt om in een vliegtuig te gebruiken, kost het tienvoudige van precies hetzelfde apparaatje of schroefje voor huiselijk gebruik.
Dan hebben we het probleem van de betrekkelijk kleine hoeveelheid vliegtuigen. In de hele wereld vliegen niet meer dan een slordige 20.000 verkeersvliegtuigen rond. Alleen al in Nederland rijden er zeven miljoen auto’s op de weg. Dit enorme verschil helpt niet mee om de prijzen voor bijvoorbeeld luchtvaartnavigatie schermpjes net zo laag te krijgen als die voor auto navigatie. Een bedrijf als Garmin is begonnen in de luchtvaartwereld en heeft haar GPS assortiment inmiddels uitgebreid naar de scheepvaart en de gewone consumenten voor gebruik in de auto en zelfs bij trektochten door de Himalaya. Een Garmin vliegtuignavigatie kastje verschilt vrijwel niet van hetzelfde apparaat voor gebruik in de auto. Behalve de prijs, wederom factor tien.
Onder vliegers vindt je nogal wat early adopters van leuke elektronische gadgets. Zelf heb ik dat nooit zo gehad, behalve met Apple computers. Eind jaren tachtig zat ik al achter de Mac en dat is nooit meer over gegaan. Natuurlijk had ik de eerste iPhone en een iPad. Tot mijn grote verbazing en genoegen zie ik de laatste jaren in de vliegwereld een enorme Apple explosie. Alle vlieghandboeken en kaarten gaan zonder problemen in het kleine appeltje.
Dankzij de speciale luchtvaart Apps voor navigatie en andere cockpitzaken zijn iPhone en iPad nu zelfs de oude garde van luchtvaart elektronica van de kaart aan het vegen. De eerste maatschappijen hebben dit jaar toestemming gekregen om de iPad in de cockpit te gebruiken voor onder andere navigatiedoeleinden en het raadplegen van handboeken . En dat niet voor een tiende van de prijs van andere fabrikanten, maar soms zelfs vijftig keer zo goedkoop! En je kan er nog mee mailen ook. Of spelletjes spelen, of bellen, of een column schrijven.
Sent from my iPad
Jan Cocheret
[email protected]