In een vliegtuig kun je niet achterom kijken. Alles is naar voren gericht. De piloot zit voorin en heeft zelfs geen achteruitkijkspiegeltje. Als ik mijn gezicht helemaal tegen het zijraampje in de cockpit plet, dan nog kan ik de vleugel van mijn eigen vliegtuig niet zien. Achterom kijken is ook niet van belang. Het gaat er om wat er voor je gebeurt. Wat je toekomst is.
Toch kijk ook ik aan het eind van een jaar heel eventjes achterom, gewoon om even te kijken wat er allemaal voorbij gevlogen is. Het was dit jaar geen mooi gezicht. De luchtvaartmaatschappijen Martinair, Amsterdam Airlines en SolidAir bestaan niet meer en het luchtvaartthemapark Aviodrome heeft haar deuren moeten sluiten. Nee, het zag er dit jaar niet best uit…
Tweemaal was er een Lynx in het nieuws. Allereerst de Westland Lynx van de Koninklijke Marine die aan het begin van de opstand in Libië zó’n knullige operatie moest uitvoeren, dat de bemanning totaal onnodig in levensgevaar werd gebracht. Gelukkig is het goed met ze afgelopen. En dan die andere Lynx, de XCOR Lynx. Het ruimtevliegtuig waarmee een paar Nederlandse avonturiers denken de wereld te veroveren vanaf spaceport Curaçao. Laat ik maar verstandig zijn en er niet nog meer woorden aan vuil maken. Nee, het zag er dit jaar niet best uit…
De vondst van de vluchtrecorders van de in 2009 neergestorte Airbus van Air France was natuurlijk wel een groot succes. Totdat de inhoud openbaar gemaakt werd. Het werd de luchtvaartwereld pijnlijk duidelijk dat drie ervaren Air France-piloten totaal niet beseften wat er met hun Airbus aan de hand was, terwijl ze met een snelheid van meer dan drie kilometer per minuut vrijwel recht naar beneden vielen. Nee, dat zag er bepaald niet best uit…
Aan het eind van 2011 werd bekend dat de Nederlands-Argentijnse piloot Julio Poch voorlopig nog wel even vast zit in Argentinië. Na aangifte van een paar Transavia-collega’s is Poch op zijn laatste vlucht in Spanje gearresteerd. Hij zou te maken hebben gehad met de zogenaamde dodenvluchten, waarbij tegenstanders van het militaire regime uit marinevliegtuigen gegooid werden. Of het waar is of niet, dat weet ik niet. Ik weet wel dat het verschrikkelijk is om anno 2011 jaren in onzekerheid te moeten wachten op je proces. Daarom is het fantastisch dat een paar andere Transavia-collega’s een website voor hem geopend hebben: www.juliopoch.org. Ik hoop van harte dat u hier snel even een kijkje neemt en samen met Julio vooruit kijkt. Hij kan wel wat steun gebruiken. Het ziet er niet best voor hem uit…
Is er dan helemaal niets positiefs te vertellen over 2011? Jazeker wel, allereerst was er de verovering van de luchtvaartwereld door Apple’s iPad. Van sportvliegers tot verkeersvliegers en van vrachtvliegers tot F-16-piloten, volgens mij is iedereen aan de iPad. Het is een verhoudingsgewijs zeer goedkoop apparaat, dat precies doet wat we nodig hebben. Handboeken, kaarten en alle mogelijke reken-apps maken het werk in de cockpit zoveel eenvoudiger, dat je eigenlijk niet begrijpt hoe we het ooit zonder hebben gedaan. Dat ziet er inderdaad erg goed uit…
En dan de mededeling dat ondanks alles 2011 het veiligste jaar in de geschiedenis van de luchtvaart gaat worden. Dat ziet er helemaal geweldig uit.
Maar het allermooiste dat dit jaar ons heeft gebracht is de lancering van onze Nederlandse astronaut Andre Kuipers, vlak voor kerst. Hij heeft het zeer matige luchtvaartjaar 2011 in een keer vlot getrokken en met hem gaan we een fantastisch 2012 tegemoet. Als er iemand altijd vooruit blijft kijken dan is het Andre wel. Voorlopig zijn we nog niet van hem af. Andre woont en werkt tot mei 2012 in het International Space Station en we gaan nog veel van hem horen.
Dus als ook wij gewoon vooruit blijven kijken, dan gaan we zeker een geweldig 2012 tegemoet!
Jan Cocheret
[email protected]