Jan Cocheret: open dat luchtruim!

20 juni 2011

Volgend jaar is het zover. Dan mag de internationale luchtvaart ook mee doen aan het Europese Emission Trading System (EU ETS). Iedere luchtvaartmaatschappij die gebruik maakt van Europese vliegvelden moest eerst een gedetailleerde administratie van alle vliegbewegingen inleveren. Op basis van de CO2-uitstoot tijdens vluchten in de periode 2004-2006 mogen airlines van de EU een bepaalde hoeveelheid CO2 per jaar uitstoten.

Als je meer uitstoot krijg je een boete, tenzij je ongebruikte CO2-uitstoot van je concurrent hebt overgenomen. Volgens de IATA gaat dit de luchtvaartmaatschappijen meer dan 1 miljard euro kosten.

Het doel van deze regeling is de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

De Europese landen praten inmiddels al bijna vijftien jaar over de Single European Sky (SES). Het streven is om in plaats van heel veel verschillende nationale verkeersleidingsorganisaties met niet op elkaar aansluitende computersystemen te komen tot één allesomvattend systeem van luchtverkeersleiding voor heel Europa. Daarnaast moet een flink deel van het exclusieve militaire luchtruim verdwijnen, zodat burgervliegtuigen niet meer honderden kilometers hoeven om te vliegen.

Deze SES is voorlopig nog heel ver weg en zal zeker niet voor het eind van dit decennium geopend worden.

Het is luchtvaartmaatschappijen er ook zonder het EU ETS alles aan gelegen om de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Dat komt voornamelijk omdat CO2 een direct gevolg is van het verbranden van fossiele brandstoffen. En laat dat nou toevallig ook de grootste kostenpost van iedere luchtvaartmaatschappij zijn. Daarom is de luchtvaartindustrie al sinds de uitvinding van de straalmotor bezig met het terugdringen van het kerosineverbruik.

'Minder kerosine verbrand is minder broeikasgas dat in het milieu belandt!'

Naarmate de invoering van het EU ETS dichterbij komt, groeit het verzet van de airlines. Het is een verkapte belasting op vliegen, met als enige resultaat de verhoging van de ticketprijs. Drie keer raden wie dat gaat betalen?

Als Europa echt iets wil betekenen op het groene vlak, dan gaan we nu volgas voor de SES. Geen eindeloos nationaal gezever, maar open dat luchtruim. Vliegen wordt efficiënter, u bent eerder op uw bestemming en de uitstoot van broeikasgassen vermindert spectaculair. Bovendien voelt de ticketprijs hierbij geen opwaartse druk.

Op de een of andere duistere wijze staan vliegtuigen nog altijd in het groene verdomhoekje, terwijl zij nog geen drie procent van alle broeikasgassenuitstoot (lekker scrabble woord trouwens) ter wereld veroorzaken. Verkeersluchtvaart is een schone en veilige vorm van openbaar vervoer, die alleen maar bestaat omdat er mensen zijn die er gebruik van willen maken. Voor zaken, vakantie of familiebezoek. Misschien bent u wel een van die mensen?!

Jan Cocheret


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen