Van de week stond ik in uniform bij de tramhalte te wachten op lijn 26 naar het Centraal Station in Amsterdam. Naast me staat een keurige mevrouw mij aan te staren. Plotseling zegt ze tegen me: “Het moet een heerlijk gevoel zijn om zo’n enorm ding omhoog te krijgen!” Het enige dat in mij opkwam was: “You talking to me?”
Ze ging door: “En dan weer landen natuurlijk. Dat is natuurlijk nog moeilijker. Hebt u die Tomtesterom op de TV gezien? Een televisiepresentator die eventjes een Boeing bestuurt na een paar lesjes. Dat is natuurlijk nep hè? Dat hebben ze gefilmshopt of hoe dat ook mag heten. Het is toch levensgevaarlijk?”
Nu waren we gelukkig weer op vertrouwd terrein. Al jaren roep ik tijdens lezingen: Laat een meisje van een jaar of dertien een keer bij mij in de simulator rondvliegen en ik leer haar in een middag om een Boeing verkeersvliegtuig op te laten stijgen en weer keurig te landen. Op de landingsbaan!
Net als televisiepresentator Tom Waes vertel ik dit niet om te laten zien wat een geweldige stunt wij kunnen uithalen. Tom laat met zijn programma in een klap precies zien, waar het vak van vlieger over gaat. Of liever gezegd, waar het niet over gaat. Starten en landen van een vliegtuig is een kunstje, dat iedereen in een middag kan leren.
Bij de start schuif je de gashendels naar voren en hou je het vliegtuig in de juiste richting met het voetenstuur. Als je genoeg snelheid hebt trek je aan het stuur, niet te hard en niet te zacht en hopla, je vliegt! Bij de landing komt iets meer kijken. Als je eenmaal recht voor de baan zit, dan blijf je simpelweg met de stuurknuppel naar de landingsbaan sturen. Miljoenen mensen hebben het al succesvol achter hun eigen computer geoefend. Als je er bijna bent, roept een electronische stem de hoogte af. Fifty, forty, thirty, twenty. Je trekt een beetje aan het stuur en schuift tegelijkertijd het gas dicht. Landen is net zoiets als een auto achteruit inparkeren. Als je het eenmaal door hebt, is het een koud kunstje.
Ons vak gaat over hele andere dingen. Over plannen en vooruitkijken. Het voorbereiden op gevaarlijke situaties en vooral ervoor zorgen dat je wegblijft van het gevaar. Over het herkennen van die situaties in een heel vroeg stadium. Het is voor een vlieger het mooiste als hij zijn ervaring, kennis en kunde zo heeft ingezet, dat uw vlucht een non-event wordt. Zonder turbulentie, veilig en op tijd van A naar B, omdat de vliegers de juiste beslissingen hebben genomen. Met een grote boog om het slechte weer en ruim op tijd de snelheid verminderen om vlak voor de landing recht voor de baan te komen. De landing zelf is het toetje. In al zijn eenvoud de mooiste afsluiting van iedere vlucht.