Michiel de Neef: Upgrade

1 december 2009

Eens de zoveel tijd gebeurt het: tijdens het inchecken of bij het aan boord gaan, krijg je een upgrade aangeboden naar een hogere klasse. De ‘weinigvlieger’ heeft gelijk visioenen van wuivende palmen, champagne, kaviaar en beenruimte. De ‘veelvlieger’ is een stuk kritischer. Die is namelijk niet altijd blij met een upgrade.

Onder druk van dalende ticketprijzen, de opkomst van prijsvechters en het bezuinigen op reisbudgetten, is het Premium product aan boord van de grote maatschappijen de laatste jaren steeds verder uitgekleed. Hierdoor is het verschil met Economy steeds kleiner geworden en de meerwaarde van een Premium ticket dus steeds verder afgenomen. Krampachtig proberen de maatschappijen
ook het Economy product (nog) verder uit te kleden, maar daarmee verdwijnt meer en meer de geadverteerde meerwaarde ten opzichte van de prijsvechters.

Afgelopen jaar is desastreus geweest voor de grote maatschappijen en er is een blijvend effect op de bezetting in het Premium segment. Veel reizigers hebben noodgedwongen in Economy plaats moeten nemen omdat de opdrachtgever/baas geen Premium ticket meer wilde of kon betalen. En dit heeft bij een hoop reizigers de ogen geopend: het verschil is minimaal! Zeker binnen Europa, ook al is Europa in de ogen van de grote maatschappijen een stuk groter dan ik het me herinner.

Elke reiziger vraagt zich nu af: wat is eigenlijk de meerwaarde van een Premium ticket binnen Europa? De stoelen zijn hetzelfde (heel soms wordt de middelste stoel vrijgehouden, maar dat geluk kan je achterin ook hebben). De beenruimte is hetzelfde. De service is nagenoeg hetzelfde (hetzelfde kleffe broodje, maar dan luxer verpakt). Dan moet het de flexibiliteit van het ticket zijn.

Dat blijkt in de praktijk ook tegen te vallen. Alleen de duurdere Premium tickets zijn flexibel. En er zijn genoeg Economy tickets met dezelfde flexibiliteit. In het Premium segment krijg je meestal meer Frequent Flyer punten, maar de reiziger die dat meeneemt bij het boeken van een ticket moet zich afvragen of hij wel geschikt is om het geld van de opdrachtgever/baas uit te geven.

Op intercontinentale vluchten zie je nu dezelfde beweging die zich binnen Europa al voltrokken heeft. Het Premium product wordt uitgekleed, er worden Economy+ klassen ingevoerd en de service in Economy wordt nog verder teruggebracht. Ook daar zullen reizigers zich gaan afvragen of een duur Premium ticket nog wel nodig is. De grote maatschappijen creëren zo hun eigen probleem met een oplossing die op den duur schadelijk is voor de hele sector.

Binnen Europa is er maar één plek in het vliegtuig waar u mij kunt aantreffen: bij de nooduitgang. Met het allegoedkoopste Economy ticket dat ik kon vinden. Die twee keer in het jaar dat ik mijn reisschema op het laatste moment moet omgooien, koop ik wel een nieuw ticket om flexibel te kunnen zijn. Upgrades binnen Europa weiger ik: bij de nooduitgang heb ik wel beenruimte en de verpakking van het broodje eet je toch niet op.

Michiel de Neef
Consultant/Veelvlieger

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21 mei 2022 - 11:55
17 apr 2022 - 08:03
Benno Baksteen
10 apr 2022 - 08:52
24 mrt 2022 - 11:04
Walter Schut
18 mrt 2022 - 16:50
28 feb 2022 - 13:02
21 feb 2022 - 11:29
Benno Baksteen
8 feb 2022 - 09:28
1 feb 2022 - 14:26
26 jan 2022 - 09:22
Benno Baksteen
24 jan 2022 - 12:55
28 dec 2021 - 13:08
24 dec 2021 - 13:11
16 dec 2021 - 12:33
19 nov 2021 - 11:00
Walter Schut
17 nov 2021 - 17:20
22 okt 2021 - 15:51
14 okt 2021 - 09:01
ICE-trein
29 sep 2021 - 08:38
17 sep 2021 - 14:33
Copyright Reismedia BV 2022 - Cookieinstellingen