Schiphol, meivakantie. Een wilde staking van het KLM-beladingspersoneel, gevolgd door een tekort aan securitymensen. Als je alle wachtrijen van de opeenvolgende dagen achter elkaar legt kom je misschien wel tot…Lelystad Airport!
En laat van dat stiltegebied in de polder nu net Hanne Buis komen. De ‘Chief Projects & Assets Officer Royal Schiphol Group’ (een titel die al bijna even lang is als een Schipholse wachtrij), die per 1 juni is gepromoveerd tot Chief Operating Officer van de luchthaven. Ze mocht in die gloednieuwe functie meteen aanschuiven bij Sven Kockelmann en Fidan Ekiz (topper!) in Op1, om uit te leggen wat er op Schiphol mis gaat. Maar deze dame was al langer dan haar nieuwe titel fors gelouterd door mediacursussen, en manoeuvreerde feilloos met oppervlakkigheden langs alle stekeligheden. Dus Schiphol kon er uiteraard niets aan doen.
Verschrikkelijk prachtig hoe ze wist uit te leggen dat er geen personeel beschikbaar is. Sven en Fidan suggereerden dat als het salaris van het securitypersoneel omhoog zou kunnen, nieuwe werknemers misschien wel in de rij zouden staan in plaats van de passagiers. ‘Oh ja, dat was Schiphol al van plan; de komende twee jaar, van 11 naar 14 euro per uur’. Waarom dat niet al een paar maanden geleden gedaan was, zodat de problemen waren uitgebleven, hield ze prachtig ‘gemediacursust’ in de duistere coulissen. Handig en schijnbaar zó inlevend met het onontkoombare lot van passagiers die hun vlucht hadden gemist, gleed ze met behulp van algemeenheden, zoetgevooisd door de mazen van het interview.
Die lengte van de wachtrij getuigde nou ook niet echt van ‘vliegschaamte’, overigens. Toch heel apart om steeds weer te zien (niet alleen met vliegen, maar ook verkeersregels en op allerlei ander gebied) dat de mens het noodzakelijk vindt dat er regels en goed gedrag zijn, totdat het eigenbelang in het geding komt. Op dat moment is er meestal wel een reden om te zeggen: ‘nu even niet voor mij’. Je haren zouden er van overeind gaan staan. Welk soort ‘haren’ dat dan kunnen zijn, noem ik maar even niet hier. Voor je het weet word je zomaar ‘gecanceld’ heden ten dage.
Misschien moet al die merkwaardige gedragsbagage eens wat anders door de scanner van het leven geobserveerd worden. Niet slechts messcherp kijken naar een wenselijk beeld of met een veroordelende blik. Op naar een humanere vlucht omhoog! Maar eerst snel die lage salarissen een ‘lift’ naar een menselijk niveau.
Deze column is eerder verschenen in Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier om een los nummer te bestellen of neem een voordelig abonnement.