Paul Melkert: Kort door de bocht

23 november 2022

Een stuk voorheen gesloten luchtruim komt beschikbaar voor de burgerluchtvaart. Dus is er plaats voor een vierde aanvliegroute naar Schiphol. Die vult de nog enige dode hoek, daar waar al sinds jaar en dag omvliegen nodig was om te dalen vanuit het zuidoosten. Daarmee kan via een kortere route gevlogen worden en dat scheelt brandstof. Mooi! Slechts procedures, software en documentatie aanpassen, klaar. Tel uit je milieuwinst! Kan in een maandje geregeld zijn. Geen millimeter nieuwe infrastructuur met stikstof uitstoot nodig, en het cadeautje is minder CO2. Dat willen we zo ontzettend graag, toch?

extra add 1ste alinea: 
1

Ik denk het niet écht, en vermoed ellenlange strijd met rapporten en uitzoekerij om verantwoording te kunnen afschuiven en te beeldvormen. Natuurlijk is de not-in-my-backyard-discussie, onder het mom van moeder natuur, alweer volop in gang. Het geluid van het protest zal vast binnenkort het aantal decibellen van een op 1.800 meter overvliegende kist (met idle power) ruimschoots overstijgen.

Zo’n (eigen)belangenspel is niet iets wat alleen in de Nederlandse luchtvaart speelt, ook niet slechts in de totale internationale luchtvaart. Het maakt deel uit van het wereldwijde ‘spel’ van mensen, landen en industrieën, waar eigenbelangen boven algemeen belang gaan, bewust dan wel onbewust. Dat kun je veroordelen, maar je kan maar beter inzien dat de wereld op dit moment zo in elkaar zit. Dat scheelt in (voor)oordelen, en maakt discussies oprechter. Je moet er echter niet in berusten.

Filosofisch aangevlogen: is het niet tijd dat we met de hele mensheid aan boord gaan dalen naar een inzicht vanuit een enigszins lastig te accepteren richting? En dan vervolgens niet de holding van de oeverloze discussie ingaan over dat de lucht boven een landingsplaats nog niet blauw genoeg is? Want anders zou de brandstof wel eens op kunnen zijn vóór de landing. En crashen we in de realisatie dat we te lang een mooi weer visie van onszelf hebben willen zien, in plaats van matiger weer te accepteren…

Pfoe, wat een metafoor! Maar de aarde zal onze natuur een zorg zijn. Die draait wel door zonder ons. Dat is háár natuur.

Voorlopig de ‘overlast’ decibellen in zuidoost Nederland maar compenseren met euro’s? Zullen er niet zoveel zijn! Betaald van de door Schiphol ingevoerde 37 procent verhoging van het landingsrecht. Kort door de bocht: geld werkt. Dat zie je met de gasprijs ook. Nooit eerder zoveel uitstootreductie gezien. Zucht!

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen