Een stuk voorheen gesloten luchtruim komt beschikbaar voor de burgerluchtvaart. Dus is er plaats voor een vierde aanvliegroute naar Schiphol. Die vult de nog enige dode hoek, daar waar al sinds jaar en dag omvliegen nodig was om te dalen vanuit het zuidoosten. Daarmee kan via een kortere route gevlogen worden en dat scheelt brandstof. Mooi! Slechts procedures, software en documentatie aanpassen, klaar. Tel uit je milieuwinst! Kan in een maandje geregeld zijn. Geen millimeter nieuwe infrastructuur met stikstof uitstoot nodig, en het cadeautje is minder CO2. Dat willen we zo ontzettend graag, toch?
Ik denk het niet écht, en vermoed ellenlange strijd met rapporten en uitzoekerij om verantwoording te kunnen afschuiven en te beeldvormen. Natuurlijk is de not-in-my-backyard-discussie, onder het mom van moeder natuur, alweer volop in gang. Het geluid van het protest zal vast binnenkort het aantal decibellen van een op 1.800 meter overvliegende kist (met idle power) ruimschoots overstijgen.
Zo’n (eigen)belangenspel is niet iets wat alleen in de Nederlandse luchtvaart speelt, ook niet slechts in de totale internationale luchtvaart. Het maakt deel uit van het wereldwijde ‘spel’ van mensen, landen en industrieën, waar eigenbelangen boven algemeen belang gaan, bewust dan wel onbewust. Dat kun je veroordelen, maar je kan maar beter inzien dat de wereld op dit moment zo in elkaar zit. Dat scheelt in (voor)oordelen, en maakt discussies oprechter. Je moet er echter niet in berusten.
Filosofisch aangevlogen: is het niet tijd dat we met de hele mensheid aan boord gaan dalen naar een inzicht vanuit een enigszins lastig te accepteren richting? En dan vervolgens niet de holding van de oeverloze discussie ingaan over dat de lucht boven een landingsplaats nog niet blauw genoeg is? Want anders zou de brandstof wel eens op kunnen zijn vóór de landing. En crashen we in de realisatie dat we te lang een mooi weer visie van onszelf hebben willen zien, in plaats van matiger weer te accepteren…
Pfoe, wat een metafoor! Maar de aarde zal onze natuur een zorg zijn. Die draait wel door zonder ons. Dat is háár natuur.
Voorlopig de ‘overlast’ decibellen in zuidoost Nederland maar compenseren met euro’s? Zullen er niet zoveel zijn! Betaald van de door Schiphol ingevoerde 37 procent verhoging van het landingsrecht. Kort door de bocht: geld werkt. Dat zie je met de gasprijs ook. Nooit eerder zoveel uitstootreductie gezien. Zucht!