Paul Melkert: Krimpen van geluid

15 maart 2023

Steeds luider klinkt het krimpgeluid rond Schiphol. Van 500.000 naar 440.000 vluchten hoor je overal. Geluidsoverlast. Het besef dat we niet alles naar onze wens kunnen hebben lijkt daarbij te ontbreken. De realisatie dat er altijd wel een paar ongemakken zullen blijven; zo niet, dan worden die meer en meer een irritant probleem. 

extra add 1ste alinea: 
1

Wil je op alle vlakken de ongemakken elimineren, dan hebben we straks wel stilte en een paar natura-bosjes, maar geen inkomen meer. Daar komt nog bij dat, als je ook nog eens niet over de grens wilt kijken qua politiek en economie in de luchtvaart (en trouwens niet alleen luchtvaart), je niet ziet dat er passagier minder gaat vliegen. Die gaat echt wel vanuit elders op pad, zodra zij menen dat er reden genoeg om te vliegen is. Dat geluid hoor je nauwelijks in de luide Schipholkrimpdiscussie.

Het is zoiets als je auto over de snelweg duwen in plaats van rijden om het milieu te sparen, zonder te willen zien dat je links en rechts wordt ingehaald door buitenlandse nummerborden. Kom je dan uiteindelijk bij het strand, dan zijn die buitenlanders daar allang weer door en gaat de zon net onder. Je schiet je doel dus aardig voorbij. Het lijkt alsof Nederland daar hard mee op weg is.

De realisatie dat we al zo veel zijn opgeschoten qua geluid lijkt compleet te ontbreken. De frequentie van vluchten mag dan wel zijn toegenomen, maar het aantal decibellen wat erbij komt kijken is drastisch verminderd door de motorontwikkelingen de laatste decennia. Misschien een plan om weer eens een goeie ouwe DC-8 boven Schiphol te laten vliegen als herinnering hoe het ooit was? Bij dat geluid zal de discussie wellicht enigszins verstommen.

Doet me denken aan een nachtstop Londen lang geleden. Zat met m’n co-piloot na de vlucht in een pub in het verlengde van één van de startbanen van Heathrow terwijl de Concorde vol gas inclusief naverbranders z’n take-off maakte recht over ons heen. Iedereen in de kroeg kon niet anders dan z’n gesprek op dat moment staken. Het eerste wat ik weer hoorde toen die vlucht enigszins op weg was, was een flegmatieke Engelsman die in dat wegstervende geluid opmerkte: “Hmm, she’s ten minutes late”. Prachtige relativering! Kan Nederland wat van opsteken.

Misschien doet het ergens een decibelletje rinkelen dat de 'Schipholherrie' niet zozeer van de vliegtuigen, maar vooral van ons eigen ongerelativeerde gekrakeel komt.

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen