En nu zit de Nederlandse luchtvaart met een schier onoplosbaar probleem. Hoe kun je nog opereren als het buitenland iets van je eist wat je niet kan leveren onder de Nederlandse regelgeving? Daar is geen procedure voor. En daarmee komen we op de Nederlandse achilleshiel. En dat is, koste wat kost, de schijn van correctheid willen ophouden. Liefst met die regels en procedures. Anders wordt er getorpedeerd.
Het probleem is dat wat sommige staten eisen datgene is wat de wet op de privacy verbiedt. Alleen gevaccineerde bemanningsleden mogen bepaalde landen in. En de luchtvaartmaatschappij weet niet; mag niet weten, wie van zijn werknemers dat zijn. En daarmee weten de indelers niet wie ze wel en wie ze niet waarheen kunnen sturen. En daarmee ligt een luchtvaartmaatschappij plat in een onoplosbare spagaat. Ik zeg niet dat iedereen dan maar verplicht gevaccineerd moet worden; heb respect voor ieders mening, zolang er maar niet in één of andere complotoverdrive geschoten wordt. Alleen die schijnbare correctheid is wel een dingetje.
Want in naam is die privacy een groot goed, in de praktijk ligt alles op straat. Nog los van alle gegevens die bij overheid en bedrijven regelmatig door de beveiliging lekken lijkt het me een koud kunstje voor een Google, Microsoft en verwanten om te weten wie gevaccineerd is en wie niet. Vaccinatielocaties zijn tenslotte bekend en onze telefoons geven wel weg wanneer we waar zijn en wat onze gewoontes zijn. Ze zeggen niet veel, maar reken maar dat ze verbazingwekkend veel weten. Dus tot zover de privacy.
En dat doen we zelf maar ook weer niet. Als je tenslotte niet regelmatig op ‘akkoord’ drukt, doe je niet meer mee aan de vele verleidingen die het leven makkelijk en aantrekkelijk kunnen maken. En de veelheid van voorwaarden waar je je daarmee aan blootstelt zijn niet meer te overzien.
Het is dus een beetje een schizofrene bezigheid om aan de ene kant zo schijnbaar correct te zijn en aan de andere kant er niet om te malen. Dat valt niet met elkaar te rijmen. Probleem in Nederland is dat we doen alsof dat wel zo is zodra er een spotlight op gericht wordt.
Dus hoe komen we van die onhoudbare correctheid af die we in stand houden met regels en procedures? Ik heb er met deze regels geen procedure voor. Ben benieuwd hoe dat bemanningenindelingsprobleem opgelost gaat worden.