Dit keer slechts een beetje over corona. Alleen over het facet ervan dat, als het écht nodig is, iets héél snel mogelijk kan worden gemaakt. Onder druk wordt alles vloeibaar. Zelfs letterlijk. Voilà, er was de V van Vaccins! Daar waar er anders jaren voor nodig waren, ontstonden ze onder grote druk van het enorme belang binnen een jaar.
Hoe mooi zou het zijn als er in Nederland ook zo naar de wereldwijde luchtvaart gekeken zou worden. Niet met verstikkende beperkingen en onwaarheden die de Nederlandse luchtvaart framen en de das om doen, maar met een blik van vooruitgang. En als dan toch, zoals altijd, het beeld regeert in plaats van de realiteit wil ik daar op mijn beurt ook wel eens een keertje misbruik van maken! Maar dat bewaar ik voor de laatste alinea.
Even een paar losse dingen bij elkaar vegen van het recente luchtvaartnieuws. Milieu met teveel (vermeende) CO2-uitstoot van de luchtvaart; KLM wordt aan banden gelegd; Fokker sinds kort in Nederlandse handen met een ambitie om weer vliegtuigen te gaan maken; Airbus A380 productie gestaakt; en een ongebruikte luchthaven Lelystad in de polder. Wat mist hier?
Vee! Niet als in waarheid als een koe; maar de letter V! De Flying-V die in Delft ontwikkeld wordt door de TU. KLM is er bij betrokken, het project loopt al een poosje. Revolutionair vliegtuig qua exterieur en interieur, én 20 procent brandstofzuiniger dan de huidige generatie passagiersvliegtuigen. Bovendien al voorbereid op alternatieve voorstuwingsmogelijkheden zoals waterstof. Maar het duurt nog tot 2040 voordat het baanbrekende vliegtuig het luchtruim gaat kiezen. Da’s jammer!
Welnu; breng de dingen uit de twee vorige alinea’s samen, zet er milieutijdsdruk met budget op; en er wordt iets vloeibaar in de polder. Iets moois! Met andere woorden; geef Fokker de ruimte op Lelystad; versnel daarmee de ontwikkeling van de Flying-V; betrek Airbus bij de productie; en laat KLM de leading customer zijn. En voilà! In 2025 een innovatieve exportparel van de B.V. Nederland, met initieel 20 procent minder milieubelasting en een potentie voor klimaatneutraal in verdere ontwikkeling.
En dan deze kisten ook verkopen aan onder andere de Midden-Oosten airlines. Dat is wat anders dan je slots en werkgelegenheid weggeven. In plaats daarvan in Nederland duizenden banen erbij én wereldwijd (ik had u nog wat framing beloofd!) wel 6 procent milieu besparen.
Hoe mooi kan het zijn; milieuvriendelijk V(ee) van een Fokker uit de polder!
Paul Melkert
Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Word hier abonnee. Of klik hier om het magazine te bestellen.