Prof. Dr. Hugo Roos: 70+miljoen pax luchthavens

5 februari 2015

Een dezer dagen maakte Dubai International bekend dat het is toegetreden tot de klasse van 70+ miljoen paxluchthavens. Het is ook Heathrow voorbijgestreefd. Nog slechts Altanta moet het voor zich weten. Ruimte voor een beschouwing? Dat lijkt mij wel.

Twee aspecten wil ik aan de orde stellen. De formidabele groei weerspiegelt de reislust van de in welvaart groeiende wereldbevolking. Welke luchtvaartondernemingen maken die groei uiteindelijk mee? Tweede vraag betreft de aard van de Dubai-markt. Zonder thuismarkt van betekenis groeit Dubai uit op de volgens Nederlandse politici weinig toegevoegde waarde leverende overstappers.

Kennelijk denkt men daar in Dubai anders over. Daar moeten we bij stilstaan. Wat geldt voor Dubai geldt mutatis mutandis ook voor iedere andere luchthaven. KLM maakt een overstapluchthaven van Schiphol. Dat heeft ertoe geleid dat Schiphol graag wordt aangevlogen door allerlei andere luchtvaartondernemingen. KLM brengt zoveel passagiers dat er voor andere ondernemingen altijd wat passagiers kunnen worden meegenomen. Dat heeft weer gevolgen voor de tarieven die de luchthaven kan rekenen voor start- en landingsbewegingen. De vraag ernaar is prijsinelastisch van aard.

Er zijn in Europa maar vier luchthavens van gelijk karakter. Dat zijn Frankfurt, Londen, Parijs en Amsterdam. Dat vertroebelt hier ook de meningsvorming over wie wel en wie uiteindelijk niet op de luchthaven mogen landen. Het is aan de ondernemingsgeest van Plesman, Dellaert en Wassenberg te danken dat Schiphol zo is geworden, ondanks het verlies van enkele high-yield stamlijnen zoals Amsterdam-Batavia.

Het is onbegrijpelijk dat er in politieke kringen zo gemakkelijk gedacht kan worden over de 'maakbaarheid' van de ontwikkeling van Schiphol. Ik kom daarmee op de eerste vraag. Dat is de vraag welke ondernemingen de groei van de internationale mobiliteit zullen accommoderen. Dat de wereldbevolking blijft groeien is buiten alle discussie. Dat het inkomen per hoofd in China en India zal groeien staat ook vast. Dat Europa het wereldmuseum van de toekomst wordt, is ook bekend. Ofwel de toeristen worden in hoge mate hierheen gebracht (met buitenlandse maatschappijen) ofwel we halen ze hierheen (met Nederlandse ondernemingen). Groei van de wereldluchtvaart is onvermijdelijk.

Prof. Dr. Hugo B. Roos
Emeritus hoogleraar
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen