prof. Dr. Hugo Roos : Diepe zakken

8 februari 2014

De luchtvaartondernemingen die in het Midden Oosten gevestigd zijn, worden gekenmerkt door 'diepe zakken'. Daarmee bedoelen we dat zij over veel liquide middelen kunnen beschikken om hun strategische doelen te bereiken. Het laatste bericht van Etihad is dat het Alitalia wil helpen te overleven. Dat is een heel opmerkelijk bericht.

Alitalia, de onderneming die ook de vervoerder is voor de Heilige Stoel, zou nu ook financiële banden krijgen met een onderneming uit de islamitische wereld. Tot nu toe hebben KLM en Air France vervelende ervaringen beleefd met geld dat in Alitalia is gestoken.

Wat zouden de bestuurders van Etihad hebben bewogen om het nieuws wereldkundig te maken dat zij die investering interessant vinden? We kunnen daarnaar gissen. Zelfs de Europese Commissie wordt kennelijk ook zenuwachtig van de expansieplannen vanuit de Golfstaten. Zouden die inhouden dat er een grondige reorganisatie op handen is? De Italiaanse vakbonden van luchtvaartpersoneel hebben nog niet van zich laten horen. In het algemeen staan zij geen enkele wijziging in het arbeidsvoorwaarden beleid toe. Zouden die plannen inhouden dat men uit is op interessante slots op de luchthavens van Rome en Milaan?

De gestaag aanzwellende stroom Chinese toeristen gaat graag naar het oude continent met een paar 'hotspots': Rome, Parijs, Londen, Amsterdam en Wenen. De Chinezen hebben Europa scherp in het vizier. De te verwachten stroom Chinese toeristen is onmetelijk groot. Het is interessant ons dan ook af te vragen of de Golfstaten voldoende landingsrechten zullen kunnen verwerven in China en er 'vijfde vrijheden'-vervoer mogen verrichten ten behoeve van de Europese markt. Ik denk dat de Europese Commissie erop zal willen toezien dat de uitgifte van die rechten aan haar toebehoort en niet aan de afzonderlijke lidstaten. Die discussie is al eens gevoerd doch daaruit kwam nog geen duidelijke overdracht van bevoegdheden gericht op het verlenen van 'vrijheden' naar 'Brussel'.

Tien jaar geleden werden we al wakker gemaakt door de investeringsplannen van Emirates. Toen letten daar weinigen op. KLM probeerde de publieke opinie te interesseren voor de bewegingen in de Golfstaten. De luchthaven van Dubai zou de KLM schade berokkenen. Dat gevaar is niet geweken, doch nu lijkt Etihad geïnteresseerd te zijn in een in onze ogen inflexibele luchtvaartonderneming. Dat moet ons alert maken.

Prof. Dr. Hugo B. Roos
Emeritus hoogleraar
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen