Prof. Dr. Hugo Roos: Schiphol honderd jaar

31 mei 2014

Over twee jaar bestaat de luchthaven Schiphol honderd jaar. Bijna niemand weet dat de luchthaven een militaire oorsprong heeft. Ofschoon er in beginsel heel veel over te vertellen valt, is het nuttig om in dit korte bestek iets te zeggen over het militaire belang van Schiphol.

Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog werd nauwelijks gedacht aan het nut van het Luchtwapen. Maar al snel veranderde dat. Schiphol werd een steunpunt in de Stelling van Amsterdam. We kunnen ons nauwelijks meer voorstellen hoe snel de ontwikkeling van de luchthaven is gegaan. Door een hechte samenwerking op lange termijn tussen luchthavendirectie en de 'flag carrier' KLM is de luchthaven uitgegroeid tot een van de vier grote hubs in Europa.

Gemeten aan het aantal passagiers dat er aankomt en vertrekt, zou de luchthaven bij een miljoenenstad behoren te liggen. Dat is niet het geval. Het is de verdienste van KLM en de Rijksluchtvaartdienst dat aan Schiphol die functie is geschonken. Aan de grondslag ervan lagen de visie en de ondernemersgeest van Albert Plesman. Hij heeft een school gevormd van mensen die zijn energie hebben geërfd. Het is dan met name de Indiëlijn die aan de vroege ontwikkeling intercontinentale 'vleugels' heeft gegeven. Dat gold in soortgelijke zin voor Parijs en Londen, waar dit de centra werden van de verbindingen met de overzeese gebiedsdelen van Frankrijk en Engeland.

Vliegtuigontwikkeling in technische zin en de behoefte aan snelle verbindingen middels luchtpost hebben in Europa een belangrijke rol gespeeld in de luchthavenontwikkeling. Voor Nederland kwam daar nog bij dat anders dan elders luchtvracht als extra dienstverlening bloeide vanwege de nabijheid van de bloemenhandel. Hoe anders is de ontwikkeling in de Verenigde Staten geweest. Daar was het de Postmaster-General die de groei richting gaf.

De Europese luchtvaartgeschiedenis is met een grote sprong voorwaarts begonnen door de Eerste Wereldoorlog. Schiphol en die militaire oorsprong kunnen niet los van elkaar gezien worden.

Prof. Dr. Hugo B. Roos
Emeritus hoogleraar
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen