Rob Somsen: Vuur is gedoofd

9 juli 2015

In mijn vorige column schreef ik dat piloten met vuur spelen. Nu blijkt, eerder dan verwacht, dat er een akkoord ligt tussen de pilotenbond VNV en de KLM-directie. En dat is goed nieuws. Het vuur is dus even gedoofd en de piloten hebben wat mij betreft hun verantwoordelijkheid genomen door net als de rest van Nederland twee jaar langer door te werken. We worden tenslotte allemaal gemiddeld iets ouder.

Het 'gezond verstand akkoord' wordt door de piloten nog wel een 'inleverakkoord' genoemd, want inleveren doet altijd een beetje pijn. Maar men ziet ook wel in dat een onder druk van concurrentie slecht draaiende luchtvaartmaatschappij nog veel meer pijn doet. Het akkoord mag dan weliswaar een principe-akkoord zijn, maar de resultaten zullen door de bij de bond aangesloten vliegers niet in twijfel worden getrokken.

Nog even alle zaken op een rijtje: de piloten leveren een acht tot negen procent hogere productiviteit, het salaris wordt bevroren voor een periode van drie jaar en de piloten leveren een eenmalige pensioenbijdrage. Daarnaast is er een cao-afspraak voor drie jaar. Bij de andere bonden is de looptijd 1,5 jaar. Alles bij elkaar is de besparing voor KLM, naar eigen zegen, in lijn met de doelstelling binnen het perform 2020-programma. Daar staat wel tegenover dat de piloten aandelen krijgen in de moedermaatschappij Air France-KLM. Dat laatste is dan weer iets wat de rest van Nederland niet krijgt als men twee jaar langer werkt richting de pensioenleeftijd van 67 jaar. Ook krijgen de piloten meer zeggenschap in navolging van het voorbeeld van buitenlandse maatschappijen. Ook daar is niets mis mee, zolang er omgekeerd ook gesproken blijft worden over verantwoordelijkheden tijdens het meebesturen.

Voor KLM betekent het bereikte akkoord een aardige bijdrage in de besparingsdoelstelling over een periode van vijf jaar van 700 miljoen euro. Dus ‘one down, six to go’ zouden Engelstaligen zeggen.

Dat piloten niet doorwerken tot hun 67e is een logische en veilige gedachte, want de onregelmatigheid van het werk, het steeds in wisselende schema’s dag en nacht vliegen houdt een keer op. Ik hoop dan ook dat ze echt met pensioen gaan en niet alsnog een luchtvaartmaatschappij zoeken ten oosten van onze landsgrenzen, om daar tot ver in de zestig door te vliegen, want dan klopt er iets niet. Beter is dan dat de piloten, als ze willen doorwerken, zich na hun pensioen op een of andere manier een paar dagen per week blijven inzetten voor hun maatschappij, maar dan op vrijwillige basis.

De overeenkomst met de piloten heeft een looptijd van drie jaar en gaat met terugwerkende kracht in op 1 januari. Dat betekent dat KLM en het pilotenkorps eind 2017 opnieuw samen aan tafel moeten en dat is al heel snel. In de tussentijd zal de luchtvaartwereld snel blijven veranderen. Gezien het grote aantal vliegtuigen dat de komende jaren op de markt komt om steeds meer reislustige wereldburgers te vervoeren, waaronder menig Airbus A380 en steeds grotere Boeing 787’s, 777’s en Airbus A350’s, zal de overcapaciteit op de routes toch verder en versneld toenemen. Hierdoor gaan prijzen omlaag en kan de klant kiezen voor steeds meer luxe op lange vluchten tegen een laag tarief. Eerlijk of niet, het gebeurt.

Een goed en recent voorbeeld van het effect van de overcapaciteit is dat de prijsvechter onder de touroperators in Nederland, Corendon, handig gebruik maakt van bestaande overcapaciteit door vanaf deze winter te stunten op vluchten naar Bali. Dit gebeurt niet met charter-toestellen, maar in een luxe Dreamliner, all the way, van vijfsterren maatschappij Qatar Airways met een korte stop in Doha. Dat heeft Corendon-topman Steven van der Heijden slim voor elkaar gekregen. Het toont het voordeel van een kleine organisatie die snel kan denken en schakelen en niet wordt afgeleid door interne beslommeringen.

Voorlopig lijkt de rust weergekeerd in de relatie tussen de piloten en de KLM. Voor de directie duurde het allemaal veel te lang. Het is nu zaak elkaar direct weer op te zoeken zodra de inkt onder de nieuwe cao-overeenkomst is opgedroogd. Dan kan er alvast gesproken worden over de volgende stap in het samen gezonder maken van de maatschappij.

Gisteren heeft KLM gewonnen met het bereikte akkoord, vandaag kan men ervan genieten, maar morgen wacht gewoon weer een nieuwe wedstrijd.

Rob Somsen
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019