DETROIT - Delta Air Lines heeft maandag (1 november) haar laatste DC-9-30 met pensioen gestuurd. Het 43 jaar oude vliegtuig werd overgevlogen van Detroit naar Orlando Sanford. Detroit is de thuisbasis van het overgenomen Northwest Airlines, dat met een groot aantal DC-9's vloog. Delta blijft nog wel tijdelijk vliegen met de DC-9-40 en DC-9-50.
Lang kan de laatste DC-9-30 niet van zijn pensioen genieten, want op de luchthaven van Orlando Sanford wacht na ruim vier decennia arbeid de slopershamer.
De DC-9-30 is sinds het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw een van de werkpaarden van de Amerikaanse luchtvaartindustrie. Het toestel werd door McDonnell Douglas ontworpen voor het uitvoeren van veel vluchten over korte afstand.
Het bereik van het tweemotorige verkeersvliegtuig bedraagt bijna 1.700 kilometer. De DC-9-40 en DC-9-50 vliegen enkele honderden kilometers minder ver, maar kunnen meer passagiers vervoeren. In dienst van Delta bood de DC-9-30 plaats aan honderd passagiers. Aan boord van de -40 en -50-serie kunnen respectievelijk 110 en 125 passagiers mee.
Delta vliegt naast de DC-9’s ook nog met veel MD-88’s en MD-90’s, die van de DC-9 afgeleid zijn.
Van onze redactie
Lang kan de laatste DC-9-30 niet van zijn pensioen genieten, want op de luchthaven van Orlando Sanford wacht na ruim vier decennia arbeid de slopershamer.
De DC-9-30 is sinds het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw een van de werkpaarden van de Amerikaanse luchtvaartindustrie. Het toestel werd door McDonnell Douglas ontworpen voor het uitvoeren van veel vluchten over korte afstand.
Het bereik van het tweemotorige verkeersvliegtuig bedraagt bijna 1.700 kilometer. De DC-9-40 en DC-9-50 vliegen enkele honderden kilometers minder ver, maar kunnen meer passagiers vervoeren. In dienst van Delta bood de DC-9-30 plaats aan honderd passagiers. Aan boord van de -40 en -50-serie kunnen respectievelijk 110 en 125 passagiers mee.
Delta vliegt naast de DC-9’s ook nog met veel MD-88’s en MD-90’s, die van de DC-9 afgeleid zijn.
Van onze redactie