BEIJING - De Chinese luchtvaartindustrie heeft al jaren grootse plannen. De Comac C919 zou het eerste toestel moeten worden dat Boeing en Airbus uitdaagt in het segment grote verkeersvliegtuigen. Maar de uitvoering ervan wordt steeds verder doorgeschoven, omdat de Chinezen bepaalde technische hordes moeilijk kunnen nemen. Bronnen in Beijing zeggen nu dat de C919 “op zijn vroegst’ in 2017 dienst zal doen.
The Wall Street Journal laat dinsdag een anoniemde bron bij staatsbedrijf Comac (Commercial Aircraft Corporation) aan het woord. “Het kost Comac 90 tot 96 maanden, vanaf het begin van het programma in 2008 om een nieuw vliegtuig te bouwen. Dus is een maiden flight vóór het einde van 2015 niet realistisch”, aldus de bron.
Genoeg orders
Voor de productie rekent hij nog een keer twee of drie jaar extra. Comac ging er eerder van uit dat in 2014 de eerste vlucht zou zijn en oplevering in 2016, maar dat lijkt niet langer haalbaar. Aan orders ontbreekt het Comac niet: voornamelijk Chinese maatschappijen hebben samen 380 C919’s besteld.
Tegen welke technische problemen de ingenieurs van Comac aanloopt zegt het bedrijf niet. In 2010 liet het een prototype van de C919 zien, maar voor zover bekend is er nog niet daadwerkelijk een testvliegtuig gebouwd. De C919 zou worden gebouwd in drie varianten, oplopend van 150 tot ongeveer 180 stoelen.
Regional jet
Hoe moeilijk het is om ‘from scratch’ een nieuw vliegtuig te ontwikkelen en te bouwen ervoer Comac eerder met de ARJ21, een regional jet. Dit vliegtuig had zijn eerste vlucht in 2008 en zou in 2010 in dienst worden genomen, maar dat is nog steeds niet het geval. De laatste berichten uit Beijing zijn dat de ARJ21, met plek voor 78 tot 90 stoelen, volgend jaar alsnog aan launch customer Chengdu Airlines wordt geleverd.
Van onze redactie