Anne Cor Groeneveld: De Hoofdprijs

27 mei 2010

Ooit won ik, samen met Hans Peereboom, € 7.000.010,- in de Staatsloterij. Dat wil zeggen, hij won € 7.000.000,- en ik € 10,-. Hans is vrijwilliger bij de DDA en aan de koffietafel namen we nog wel eens de resultaten door van de Staatsloterij. We speelden beiden al jaren maar die keer hadden we beiden prijs! Ik denk er met genoegen aan terug omdat de verdeling tussen zijn prijs en mijn prijs zo volledig terecht was vanwege de goede doelen die Hans ondersteunde.

Maar serieuzer is natuurlijk het feit dat de KLM en de Dutch Aviation Group samen 100 jaar oud zijn. Dat wil zeggen KLM 90 jaar en de DAG 10 jaar. En dat leverde een hele leuke bijeenkomst op in Noordwijk op 17 mei, met een Ronde Tafel Conferentie en 200 gasten uit de luchtvaart.

Op 17 mei 1920 opende zich het luchtruim voor de eerste KLM passagiers. En wat gebeurde er op 17 mei 2010? We sloten het luchtruim! We vroegen “cash” en kregen “ash” van de IJslanders. En wat doen we dan?

Zonder dat er een goede procedure is hoe het luchtruim weer kan worden geopend, sluiten we de tent en leggen we KLM en Schiphol gewoon plat! De stoom die uit de oren van sommige mensen kwam was meer dan die hele aswolk.

Mijn hele vliegcarrière lang heb ik meteoberichten moeten lezen en mijn afwegingen moeten maken hoe ik langs onweersbuien, zandstormen en intertropical fronts moest navigeren. De KLM heeft hiermee 90 jaar ervaring, en heeft een Operations Control Center dat actiever is dan alle vulkanen op het Noordelijk Halfrond en omstreken.

En toch sluit Europa het luchtruim. Daar dupeer je de totale sector mee. Geen compromis aan veiligheid is het credo van de luchtvaart. Maar waarom laten we de invulling van deze verantwoordelijkheid niet over aan de luchtvaartmaatschappij, net zoals in de Verenigde Staten? Wanneer we de sector maar blijven benadelen dan moeten we niet uitsluiten dat de DAG ooit ouder zal worden dan de KLM. Hoe moet de schade worden verhaald en op wie?

U zult zich misschien afvragen wat nu de betekenis is van die gezamenlijke opbrengst van Peereboom en Groeneveld in de Staatsloterij? Helemaal niets. Want daar kunnen we helaas die schade niet mee betalen want dat bedrag is te laag en het is niet van mij.

Net zo min maakt het wat uit dat de KLM en de DAG samen 100 jaar oud zijn. Maar weet u wat wel uitmaakt? Dat we sinds mensenheugenis twee luchtruimen hebben en dat twee kerels de handen ineengeslagen hebben en hun organisaties hebben aangezet zodat er binnen afzienbare tijd geen verschil meer bestaat tussen militair en civiel luchtruim.

Die mannen beijveren zich om uit te leggen dat het hun organisaties zijn die de plannen hebben ontwikkeld en dat hun mensen er de komende tien jaar mee aan de slag gaan. Maar zoals Plesman, Dellaert en Fokker mijn helden zijn omdat ze, als leidinggevenden, op revolutionaire wijze de luchtvaart in een stroomversnelling brachten, zo zijn dit mijn helden van nu. Lt-Generaal Jac Jansen, de baas van de Koninklijke Luchtmacht en Paul Riemens, de baas van de Luchtverkeersleiding Nederland besloten tot een absolute doorbraak in exploitatie en beheer van het Nederlandse luchtruim. Een voorbeeld voor veel landen om ons heen. Waar Nederland met KLM, LVNL, Schiphol en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat op voortreffelijke wijze de handen ineensloeg en sturend was in de Europese as-problematiek in april van dit jaar, zo zijn nu deze twee mannen voorbeelden van hoe we kunnen komen tot een efficiënter gebruik van het luchtruim. De winst voor het milieu, omdat we straks directere routes krijgen, gaat hand in hand met de kostenbesparingen door de grote synergievoordelen. Ter gelegenheid van het tienjarig jubileum van de DAG maakten beide mannen dit grote nieuws bekend. Een mooier cadeau hadden we ons niet kunnen wensen. Nu begrijpt u dus waarom ik toch het gevoel heb alsof ik de Staatsloterij heb gewonnen.

Nu maar hopen dat er vele landen zullen volgen. En zo hoop ik ook vurig dat tijdens de ICAO-Assembly, 28 september tot 8 oktober 2010, een mondiale afspraak kan worden gemaakt over de beperking van CO2 emissies van de Luchtvaartsector, want anders dreigt het Emission Trading Scheme alsnog de Europese luchtvaart in rook op te laten gaan.

Anne Cor Groeneveld

Voorzitter Dutch Aviation Group


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen