De economische recessie is nog niet voorbij en dat merkt de  luchtvaartbranche als geen ander. Net als in de hotelbranche, lokken  luchtvaartmaatschappijen klanten met speciale, lage tarieven.  Concurrentie op prijs moet het publiek aan boord van hun vliegtuig zien  te krijgen. Airlines adverteren zich suf met stuntaanbiedingen, de ene  nog lager dan de andere. 
 Dat lijkt een geweldige ontwikkeling voor de passagier die op prijs  stuurt. Maar er zitten vrijwel altijd addertjes onder het gras. Want wat  luchtvaartmaatschappijen inleveren op de lage ticketprijs, halen ze  gewoon weer terug met nieuwe, aanvullende uitgaven. Vestzak, broekzak.  Wat voor de reiziger uit de vestzak wordt gehaald, wordt door de  reiziger via de broekzak terugbetaald. 
 De Europese Unie wil duidelijkheid over de opbouw van de ticketprijs.  Passagiers moeten weten waar ze aan toe zijn. En wat doen airlines? Ze  halen met een kaasschaaf steeds meer reepjes van hun product af,  waardoor een verlaging van de ticketprijs gewettigd lijkt. Maar daarvoor  betaalt de passagier de prijs. Die kan voor die reepjes (buiten de  ticketprijs om) weer apart betalen.
 Vroeger kreeg je gewoon een instapkaart als je incheckte. Maar als je nu  niet vooraf online incheckt, maar gewoon op de luchthaven, ben je bij  veel low cost maatschappijen plotseling zomaar minimaal 10 euro kwijt.  En voor je kopje koffie aan boord mag je ook meteen een paar euro  dokken. Wil je, naast je attachékoffertje een kleine koffer meenemen,  dan tikt dat bij steeds meer maatschappijen voor 30 euro aan. Van en  naar Amerika kon je altijd twee koffers gratis meenemen. Maar dezer  dagen kondigde KLM aan dat voor de tweede koffer 50 euro moet worden  opgehoest. 
 Via je reisagent kon je (gratis) een bepaalde stoel in een vliegtuig  reserveren. British Airways biedt nu de mogelijkheid om vooraf zelf al  je plaats bij een internetboeking uit te kiezen, alleen betaal je daar  nu wel 10 pond voor. Tenminste, als je economy binnen Europa vliegt,  want ga je club class de plas over, stopt de teller pas bij 60 pond.  Letterlijk elke mogelijkheid wordt door airlines uitgeplozen om  passagiers geld uit de zak te kloppen. Ryanair wil passagiers zelfs voor  het gebruik van het toilet aan boord laten betalen! En dan heb ik het  nog niet eens over verschillende taxen die in een ticketprijs verscholen  zitten.
 Door dit woud van extra heffingen die stuntaanbiedingen compenseren,  ziet een passagier de bomen in het bos niet meer. Er is sprake van een  toenemende onduidelijkheid. En dát terwijl de Europese Unie juist inzet  op een grotere transparantie van de ticketprijs. Terwijl uit de vestzak  een lage ticketprijs wordt getoverd, wordt uit de broekzak een  rookgordijn van onduidelijke extra heffingen opgetrokken.
 En als dat rookgordijn lijkt opgetrokken, resteert de niet onbelangrijke  vraag: is die lage ticketprijs op internet ook écht de laagste  ticketprijs? Dat kun je op je computer thuis of op de zaak niet zien.  Maar reisagenten kunnen dat met hun geavanceerde systemen wel! Dankzij  hun expertise weten zij de allerlaagste prijs te vinden. De besparing  die dat de klant kan opleveren, is vaak een veelvoud van de bescheiden  transaction fee die het reisbureau voor z’n inspanning vraagt. En hij  hoeft zich geen zorgen te maken over wisseltrucs tussen vestzak en  broekzak. 
John Jansen
 CEO ATP
			Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.