Jan Cocheret: Black boxes

22 mei 2011

Op 1 juni 2009 presenteerde ik op het vliegveld van Oostwold samen met Leo van der Goot de leukste airshow van Nederland. Ergens halverwege tussen een ultralight en het optreden van de Uiver bereikte ons de eerste geruchten van een ongeluk met een verkeersvliegtuig. Het zou niet bij geruchten blijven. Midden boven de Atlantische Oceaan was een Airbus verdwenen.

Terwijl het luchtvaartspektakel boven het Groningse landschap gewoon doorging, dwaalden mijn gedachten af naar de cockpit van de Airbus en de Atlantische Oceaan. Net als iedere andere verkeersvlieger, vraag je je onmiddellijk af wat er gebeurd zou kunnen zijn. Was het een bomaanslag of een technisch mankement. Het meest vreemde was dat het toestel blijkbaar in een keer verdwenen was.

Dan hoor je dat het vliegtuig door een gebied met zeer zware onweersbuien was gegaan. Misschien had dat er wat mee te maken, al zijn er vrijwel geen vliegtuigongelukken bekend waarbij blikseminslag of zware turbulentie de belangrijkste oorzaak is gewest.

De bemanning was niet in staat om enige informatie door te geven. Het vliegtuig zelf had tijdens haar laatste minuten nog wel een stroom gegevens via de radio verzonden, maar dat was bij lange na niet voldoende om te begrijpen wat er gebeurd was.

Een ding wisten we in ieder geval zeker. De vluchtrecorders zouden precies vertellen wat er gebeurd was, daar in die donkere zomernacht boven de oceaan. Ze moesten alleen nog even gevonden worden. Het was voor iedereen een enorme teleurstelling dat de zwarte dozen waarschijnlijk nooit gevonden konden worden. De oceaanbodem was te bergachtig en het wrak lag op een diepte van meer dan drie kilometer.

Na een jaar van zoeken, werd uiteindelijk het bedrijf Woods Hole ingeschakeld. Met drie onbemande onderzeebootjes en heel veel geduld is de zoekactie voortgezet. Iedere dag kon per bootje vijftig vierkante kilometer bekeken worden. Het totale zoekgebied besloeg bijna 20.000 km2. Air France, Airbus en de Franse onderzoeksraad hadden weinig keus. De recorders moesten gevonden worden. Het was volstrekt onaanvaardbaar dat we nooit zouden weten wat er gebeurd was. Misschien gebeurt het morgen weer en wat voor verhaal heb je dan?

Afgelopen maand zijn er twee wonderen gebeurd. Allereerst werden de recorders gevonden en niet veel later werd bekend dat alle informatie bruikbaar is. In juni wordt het eerste rapport verwacht.

Twee jaar na het ongeluk op 13 juni, tweede Pinksterdag 2011, is er weer een airshow in Oostwold. Nog leuker, grootser en wederom gepresenteerd door hetzelfde team. Deze keer graag zonder geruchten.

Jan Cocheret
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen