Michiel de Neef: Temperatuur

19 september 2011

Pfff, waarom is het toch altijd te warm in een vliegtuig? Zodra je aan boord stapt, moeten je jas en trui uit, anders drijf je vanzelf je stoel uit. Vreselijk! Lang heb ik gedacht dat het aan mij lag. Ik hou nu eenmaal wat meer van kou dan van hitte.

Mijn vrouw heeft het na jaren aandringen eindelijk voor elkaar dat de thermostaat een graad hoger mag. Maar na wat onderzoek blijkt dat het een veel voorkomend probleem is.

Begin 2011 is user Henkybaby op Flyertalk.com een kruistocht begonnen tegen de altijd te hoge temperatuur in een vliegtuig. Veel lezers delen zijn mening. De meest voorkomende verklaring van de hoge temperatuur is dat “het cabinepersoneel geen invloed kan uitoefenen op de temperatuur in de cabine”.

Sorry? We zitten in een toestel waarvan de ontwikkeling enkele miljarden gekost heeft. De aanschafprijs van één toestel ligt niet in de tientallen miljoenen, maar in de honderden. Voor 12 euro koop je bij de Gamma een thermostaat. En je gaat mij vertellen dat er in 50 jaar straalvliegtuigen nog nooit, maar dan ook nooit iemand op het idee gekomen is om een regelbare thermostaat in te bouwen? Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Vanmorgen zat ik weer twee uur in een saunatoestel van de KLM en opeens kreeg ik een ingeving waarmee dit probleem opgelost wordt. Het heeft alles te maken met de uniformen van het personeel. Valt het andere reizigers ook op dat het meeste cabinepersoneel (en piloten) korte mouwen dragen? Hmmm, dat klinkt als een kip/ei probleem: dragen ze korte mouwen omdat de temperatuur zo hoog is, of is de temperatuur zo hoog omdat ze korte mouwen dragen? Daarnaast heeft het cabinepersoneel de neiging zich zodra mogelijk, terug te trekken in de achterste galley. Precies, bij de deuren waar het altijd een graad of 5 kouder is dan in de rest van het toestel.

De oplossing is zo simpel: de kledingkit van het personeel moet direct aangepast worden. Lange wollen broek, dichte laarzen met bondvoering, een koltrui en een gevoerd jasje dat verplicht dicht gedragen moet worden. Wedden dat de temperatuur in de cabine opeens daalt?

Henkybaby, ik weet dat we in dezelfde stad wonen. Dit is mijn bijdrage voor je kruistocht! Samen zullen we winnen!

Michiel de Neef
Consultant / Veelvlieger


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen