Goof Bakker: Hartedief

22 maart 2012

I Love 380. Op de reclameposter is de type-aanduiding van de A380 voorzien van een liggend hartje. Love At First Flight, staat eronder. De passagier moet verleid worden. Opmerkelijk.

Bedelen om de gunsten van de passagier is bij de verkoop van vliegtuigen weinig gebruikelijk. Die passagier kiest namelijk niks. Daarom worden vliegtuigen niet aan mensen verkocht, maar aan CEO’s.

Hooguit geilen de fabrikanten het journaille in de beginfase van een project op met wat nieuwigheidjes. Een sauna aan boord. Of een zonnebank. Totale flauwekul, waar je later nooit meer iets van hoort.

Uitzondering wàs de B787. De spectaculaire kunststof romp van de 7E7 werd middels een theatrale audiovisual rond het jaar 2004 meteen al verkocht aan de massamedia.

Moedig, want het is communicatief een lastig verhaal. Kunststof romp => niet gevoelig voor corrosie en metaalmoeheid => geschikt voor hogere druk => vliegen op lagere drukhoogten => minder hoofdpijn. 

Het is eigenlijk nòg ingewikkelder. De relatie tussen drukhoogte en comfort is volgens door Boeing betaald Scandinavisch onderzoek namelijk niet lineair, maar progressief afnemend. Bij Boeing hebben ze er begrijpelijkerwijze niet voor gekozen om dit uit te gaan leggen.   

Daarom werden de marketingpijlen toch al snel weer op de CEO gericht. Met een veel eenvoudiger boodschap: kunststof => licht => zuinig. En dat leidde al snel tot 850 harde orders.

De vraag is nu, of de vertraging die beide projecten opliepen uiteindelijk heeft geleid tot de merkwaardige comfort-campagne die Airbus nu voert. 



Wellicht wil Airbus het gras voor de voeten van Boeing wegmaaien, als het om passagierscomfort gaat. Het zou namelijk kunnen, dat het verschil in comfort bij de B787 in de praktijk echt merkbaar is. En dan heeft de Lego Liner opeens heel goeie papieren.  

Het kàn zijn. Want de B787 heeft, in tegenstelling tot de A380, echt cijfermatig te onderbouwen comfort-aspecten. De ramen zijn ècht een stuk groter dan in elk ander toestel. En dat drukhoogte-verhaal klopt ècht, feitelijk (althans het eerste deel, als u me nog volgt). Zesduizend voet inplaats van achtduizend. Het verschil tussen het Berner Oberland en het hooggebergte. 

Die A380 kan daar alleen conventionele pluspunten tegenover stellen. Die kunnen gereduceerd worden tot de vraag: hoeveel ruimte krijg je als passagier? En dat wordt al vanaf pakweg 1920 niet door de fabrikant bepaald, maar door de airline.

De passagier aanspreken is overigens wel behoorlijk riskant. Want àls er iets mis gaat, slaat dat dubbel hard terug op je merk, in reclame-termen.
Wat bijvoorbeeld te denken van de slogan: A380...when it’s about comfort...we are the cracks!?

Goof Bakker
[email protected]

Goof Bakker is naast columnist adviseur op het gebied van marketing en reclame.


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen