Vorige week mocht ik tijdens de Luchtvaartnieuws beroepenbeurs in de Aviodrome op Lelystad een praatje houden over verleden, heden en toekomst van het beroep verkeersvlieger. De beurs was interessant en goed georganiseerd, maar toch voelde je dat het eigenlijk overal en bij iedereen om die ene onbeantwoorde vraag ging. Hoe ziet de toekomst er uit voor aankomende verkeersvliegers?
Op deze plek heb ik het een paar jaar geleden al eens over het enige ontbrekende instrument in de cockpit gehad. Moderne cockpits zitten vol met allerlei prachtige apparatuur waardoor we nooit meer verdwalen en gevaarlijk weer kunnen vermijden. We hebben apparaatjes die ervoor zorgen dat we niet meer tegen andere vliegtuigen botsen en er zijn elektronische waarschuwingen als we te dicht bij de grond komen. Tenzij we gaan landen natuurlijk. Maar wat we in de cockpit nog steeds missen is de kristallen bol. Het instrument waarmee we in de toekomst kunnen kijken. Stop er een situatie in en zie hoe het uiteindelijk afloopt. Bekijk het resultaat en je weet of je op de goede weg bent. Nee, zo'n schermpje blijft voorlopig alleen beschikbaar in onze dromen.
Boeing, Airbus, IATA, allemaal hebben ze hun eigen toekomstverwachtingen. Ook zij hebben geen kristallen bollen, maar wel een heleboel knappe koppen die aan de hand van cijfers en kennis uit heden en verleden de toekomst proberen uit te vinden. Wat de luchtvaart betreft staan alle seinen op groen. De gemiddelde groei van de wereldluchtvaart sinds de Tweede Wereldoorlog is nog steeds vijf procent per jaar en het is vrijwel zeker dat deze groei onverminderd doorgaat. Maar vijf procent gemiddeld betekent niet dat het overal even hard groeit. Zuid Amerika, Afrika en vooral Azie staan ver vooraan in de groeispurt. Het Noord Amerikaanse en Europese luchtverkeer groeit veel minder hard. En laat juist hier ook nog een flinke groeiachterstand zijn, waardoor de werkeloosheid vooral in Europa op een triest hoogtepunt staat.
Wat de werkgelegenheid in de luchtvaart betreft, in de Verenigde Staten begint de zon alweer een beetje te schijnen. Alle piloten en andere luchtvaartmedewerkers die gedurende het laatste decennium tijdelijk ontslagen waren, zijn inmiddels teruggeroepen en er worden op dit moment bij de grote maatschappijen tientallen nieuwe vliegers per maand aangenomen. Wat Europa betreft zullen we iets meer geduld moeten hebben. De sterke uitbreiding van vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen ten oosten van de EU maken het de Europese airlines niet makkelijk om te overleven, laat staan om te groeien.
Als er geen gekke dingen gebeuren, dan moeten we de knappe koppen uit Seattle en Toulouse geloven. Zorg ervoor dat je klaar bent als de banentrein voorbij komt. Realiseer je daarbij wel dat die treinen voorlopig zeker niet over Europese rails zullen rijden. Dat is dan weer wel in mijn goedkope Aziatische glazen bolletje te zien.
Jan Cocheret
[email protected]