Arnold Burlage: Oud Nieuws

Arnold Burlage
30 augustus 2014

De kritiek van luchtvaartpersoneel op het beleid van de overheid is op zijn minst begrijpelijk. Alles draait om de omwonenden van luchthavens, alles draait om overlast, terwijl motorliefhebbers met wild geraas ongestoord over de dijken kunnen razen...

Een brief, gedateerd 26 augustus, ondertekend door PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld, geeft opnieuw alle reden voor opwinding. Opnieuw staat het beteugelen van de luchtvaartsector centraal, alle macht aan het volk. In dit geval wederom aan de omwonenden van Schiphol.

De bewindsvrouw, die slechts zelden in de openbaarheid blijk geeft ook de belangen van de luchtvaartsector te kennen en te dienen, wil nu een voortvarende start maken met iets nieuws: de Omgevingsraad Schiphol, afgekort ORS, zoals alles in het politieke spel met afkortingen tot zo min mogelijk letters in nevelen van vakjargon wordt verhuld.

ORS is een nieuw orgaan, betaald met belastinggeld, bedoeld om de omwonenden in de breedste zin van het woord inspraak te geven in het vaderlandse luchtvaartbedrijf. En wie zou daaraan nu leiding moeten gaan geven, vraagt de leek zich dan direct af. Nou, dat lag eigenlijk al direct voor de hand: Hans Alders, socialistisch orakel en baantjesjager in de periferie van de politiek. De vraag is nu of Hans Alders bij ORS is gezocht of ORS bij Hans Alders.

Als oud-minister van milieu bestreed HA eerst de luchtvaart en eenmaal onder de mensen, onder andere als commissaris van de koningin in Groningen, is hij wat bedaard. Hij kreeg een heus eigen hoekje in het grote luchtvaartspel, de Hans Alders Tafel, bedoeld om de lawaaimakers op Schiphol te beteugelen. En dat is deels nog gelukt ook. Overigens vooral dank zij de welwillendheid van luchtvaartmaatschappijen, de luchthaven Schiphol, verkeersleiding en andere spelers.

Hans Alders als protestleider ontleent daaraan in de luchtvaartsector zijn autoriteit, die hij daar feitelijk nauwelijks heeft. Toch bezorgt hem dat opnieuw een ongetwijfeld goed betaald baantje. Maar vrienden in de politiek, zeker van dezelfde rode-rozen-partij, blijf je voor het leven.

Hans Alders, ooit dus commissaris van de koningin in Groningen, kreeg van de staatssecretaris - als gedeputeerde eveneens geworteld in de Groningse politiek - de vervolgopdracht om het ORS-virus te gaan verspreiden. Niks nieuws onder de zon. Partijgenoot Mariette Hamers werd zo deze week voorzitter van de prestigieuze Sociaal Economische Raad (SER). We zijn er om elkaar te helpen, niet waar...? De lijst is langer, maar opsomming is slecht voor mijn bloeddruk.

Wat moet die ORS dan precies gaan doen? En waarover bestaat dan die opwinding in de luchtvaartsector? Wat moet de parmantige HA in vredesnaam - bijna letterlijk - gaan doen? Ik lees in de brief van de staatssecretaris: hij moet als kwartiermaker stappen zetten om verkiezingen voor te bereiden van bewonersvertegenwoordigers in de ORS en de registratie van de hiertoe benodigde achterban-organisaties. Wat dat is? En dat alles voor een clusterindeling, die rekening houdt met het baan- en routegebruik op Schiphol, de ervaren hinder in dat gebied en de balans tussen het binnen- en buitengebied... Waar heb ik dat jarenlang al niet eerder gehoord? Georganiseerd verzet door de overheid.

De woede onder vooral personeel in de luchtvaartsector is daarom begrijpelijk. Het moet ook niet gekker worden. Het lijkt wel alsof het bij onze luchtvaartsector - turbo van onze economie - alleen om de omwonenden gaat. En die eten direct of indirect allemaal uit de ruif van Schiphol en profiteren zo van de verworven economische voorspoed. Intussen is trouwens het geluid drastisch gereduceerd, dankzij miljarden investeringen van onder meer de luchtvaartindustrie en kostbare en vaak onzinnige isolatiesubsidies.

Wanneer gaan al die protesteerders nu eindelijk eens een toontje lager zingen. En waarom blijft de overheid na alles wat al is gedaan ook nu weer een nieuw en duur platform bieden aan de rupsjes nooit genoeg... En dan bedoel ik niet HA, want die zal met z'n nieuwe baantje wel ver beneden de Balkenendenorm verdienen, exclusief onkosten. Doen dat niet alle ex-coryfeeën uit de politiek?

Tijd voor een Onderzoek Politieke Schnabbelaars, OPS.....!

Arnold Burlage
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen