Onze nationale luchthaven Schiphol, motor van onze economie, is in gevaar. De leiding faalt in tal van opzichten. En de verantwoordelijke politiek zwijgt, geeft geen enkele blijk zicht te hebben op wat er allemaal mis is. Het gebrek aan luchtvaart-dna dreigt naast kapitalen ook banen te gaan kosten. Schiphol levert ons land jaarlijks 30 miljard euro op en zorgt direct en indirect voor 330.000 banen.
Toch onderscheidt president-directeur Jos Nijhuis zich met geklungel. Zo nu meer en meer blijkt met instemming van de verantwoordelijke minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën), grootaandeelhouder, die een beloning toestaat van de Schiphol-bestuurder met een jaarinkomen van ruim 900.000 euro, inclusief onder andere een bovenmatige bonus en zijn pensioenbijdrage.
Het jaarverslag vermeldt een salaris van 389.039 euro en een bonus van 369.716 euro. De feiten nog maar eens op een rij. Tal van Schiphol-managers vertrekken of overwegen een andere baan, omdat met de president-directeur niet valt samen te werken.
Schiphol verliest tegelijkertijd veel terrein aan de opkomende concurrenten als de luchthavens in het Midden-Oosten en Istanbul, zonder dat daarop wordt ingespeeld.
Een ander zwaarwegend feit: de beveiliging op Schiphol blijkt een puinhoop. De beveiligers klagen steen en been en hebben inmiddels de publiciteit gezocht.
De infrastructuur op en rond de luchthaven is om te janken. De treinverbindingen zijn onbetrouwbaar en de recente stroomstoring, toonde aan dat een goed back up systeem ontbreekt. Om nog maar te zwijgen over projecten, die gigantische vertragingen oplopen en nog onbekende kostenoverschrijdingen.
De luchtvaartsector klaagt bovendien tot in alle geledingen heftig over de moeizame samenwerking met de Schiphol-president, die initiatieven dwarsboomt voor een Luchthaven Tafel. Een initiatief van VNO-NCW, bedoeld om als één stem te spreken en de mainport Schiphol te verdedigen met alle neuzen dezelfde kant op. De eigenzinnige Nijhuis liet weten geen behoefte te hebben weer aan een tafel allerhande zaken te gaan bespreken.
Nog een verontrustend feit: onder verantwoordelijkheid van de overheid als aandeelhouders, de staat met 69 procent voorop - naast de stad Amsterdam en de stad Rotterdam - zijn commissarissen aangesteld, zonder overtuigende kennis van zaken in de wereldluchtvaart, laat staan van luchthavens. Er zijn nu drie commissarissen aangesteld met een financiële en zonder luchtvaartachtergrond en een met beperkte luchtvaartkennis, opgedaan bij Aeroport de Paris (ADP), nota bene een belangrijke concurrent waarop de aandeelhouders zich kennelijk verlaten..De vraag is dus niet alleen waaraan de Schiphol-president zijn riante jaarinkomsten van 9 ton - en zeker zijn bonus - heeft te danken. Veel belangrijker nog is de vraag hoe lang de overheid dit gesol met zo’n belangrijk economisch bezit als Schiphol nog tolereert.
Een PvdA-minister van Financiën met kilo's boter op zijn hoofd, ook betrokken bij de ABN Amro-bonusaffaire, is slechts een deel van de verklaring voor de bestaande ellende. Maar dat de Tweede Kamer dit blijft accepteren, valt het zwaarst aan te rekenen. En dat lijkt alles te maken te hebben met een schokkende ondeskundigheid, hap snap scoren voor volgende verkiezingen en niet te vergeten partijdiscipline. Een coalitie laat kennelijk wel een heel land in de steek, maar niet de eigen minister.
In the war you never leave a friend behind!
Arnold Burlage
[email protected]