Jochem Croon: Nooit meer luchtvaart…

13 april 2018

Enige weken geleden zat ik in de zaal bij een georganiseerd debat. Het ‘kenniscafé’ in De Balie te Amsterdam. Het onderwerp was de vervuilende luchtvaart.
De luchtvaart groeit door en daarmee haar CO2 uitstoot ‘footprint’. Deze groei in uitstoot is absoluut maar ook relatief.

Het relatieve aandeel groeit omdat - in tegenstelling tot andere vervoermiddelen zoals de auto en de trein - de luchtvaart voorlopig gebonden blijft aan de straalmotor en daarmee afhankelijk blijft van fossiele brandstof. Er is nu geen reëel alternatief voor de straalmotor en kerosine blijft daarvoor de meest energie-effectieve brandstof.

‘Hoe de vervuilende luchtvaart te stoppen?’ was de kern van de discussie die avond. Het reizen met het vliegtuig werd  nagenoeg door het merendeel van het publiek gezien als iets om je voor te schamen. Er werden staatjes geprojecteerd waarin de trein ten opzichte van het vliegtuig als zeer milieuvriendelijk qua CO2-uitstoot naar voren kwam. Ik vroeg mij af of in die analyses tevens was meegenomen wat de indirecte CO2-belasting is van het reizen met de trein. Was er in die cijfers rekening gehouden met ‘carbon footprint’ door productie van stroom voor de aandrijving van de trein of gemoeid met de aanleg en onderhoud van de infrastructuur aan miljoenen kilometers bielzen en rails. 

De hoogleraar gedragseconomie van de Universiteit van Tilburg in het deskundige panel kwam met een verklarend betoog. De schuldigen voor de vervuiling zijn volgens haar de low cost carriers. Zij maken het vliegen te goedkoop. Deze maatschappijen kunnen lage kosten berekenen en toch winsten maken doordat zij misbruik maken van de ‘domme’ consument. Deze zou doorlopend de voorwaarden niet begrijpen en de fout ingaan. Waardoor er iedere keer weer extra betaald moet worden voor bijvoorbeeld bagage, het niet uitgeprint hebben van een boarding pass of een maaltijd aan boord.

Een businessmodel dat speculeert op een domme consument lijkt mij niet echt toekomstbestendig. Niet iets om je onderneming op te baseren. Zou het succes niet veel meer aan kostenefficiëntie van de maatschappij liggen?

Maar goed, wel steekhoudend vond ik de uitleg van de lucht- en ruimtevaarttechniek expert van de TU Delft. Hoewel de straalmotor door de jaren heen al aanmerkelijk efficiënter (en stiller) is geworden, is de stimulans tot verdere innovatie gering. De kerosineprijs is laag, de marges erg dun en de orderportefeuille van de twee enige vliegtuigfabrikanten Boeing en Airbus zit voor de komende tien jaar vol. Daarnaast is innovatie naar meer duurzamere vormen van aandrijving kostbaar. Het is niet mogelijk om een andere aandrijvingsvorm dan de straalmotor zo onder de vleugel te hangen. De volledige constructie van het vliegtuig moet daarvoor worden herzien. Alles heeft met elkaar te maken. Dat zal jaren duren, nog even los van de zeer strenge certificering in het belang van de vliegveiligheid.

Nooit meer luchtvaart, dat zal niet gebeuren. Op korte termijn voor Nederland zie ik meer heil in slimme oplossingen zoals een slottoedeling, gebaseerd op het belonen van milieu-efficiënt gebruik van de schaarse capaciteit aan starts en landingen op Schiphol.

Jochem Croon
Advocaat en specialist voor de luchtvaartsector
[email protected]

Jochem Croon is onafhankelijk advocaat voor de luchtvaart. De columns schrijft hij zonder last en op eigen titel. Onder zijn cliënten bevinden zich zowel traditionele maatschappijen als leisure en low cost maatschappijen.

Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Lees iedere maand zijn nieuwste column in het magazine. Word hier abonnee.


 


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen