SCHIPHOL - De luchtvaart was in 2019 aanzienlijk veiliger dan een jaar eerder. Het afgelopen jaar werd op het gebied van vliegveiligheid gedomineerd door de perikelen rond de Boeing 737 MAX, maar het aantal ongevallen en dodelijke slachtoffers lag over de gehele linie juist relatief laag. Dat blijkt uit de Civil Aviation Safety Review van luchtvaartadviesbureau To70.
In 2019 vonden in total 86 vliegtuigongevallen plaats, waarvan acht met dodelijke afloop. Daarbij kwamen in total 257 mensen om het leven. In 2018 ging het nog om 160 ongevallen en 534 dodelijke slachtoffers. Het beste jaar ooit qua vliegveiligheid is nog altijd 2017, toen bij in totaal twee ongevallen slechts dertien mensen het leven lieten.
To70 komt voor 2019 uit op een ongevallenratio van 0,18. Dat komt neer op één fataal ongeval per elke 5,58 miljoen passagiersvluchten. In 2018 bedroeg de ongevallenratio nog 0,20.
Vliegverbod
Het grootste ongeval vond afgelopen jaar plaats op 13 maart, toen een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines kort na vertrek vanaf de luchthaven van Addis Ababa neerstortte door problemen met het nieuwe MCAS-systeem. Daarbij vonden alle 157 inzittenden de dood. Dat veelbesproken ongeluk, het tweede binnen vijf maanden met een toestel van dit type, leidde het werelwijde vliegverbod voor de 737 MAX in.
Op 5 mei vatte een Sukhoi Superjet 100 vlam na een harde landing op de luchthaven Moskou Sheremetyevo. In total 41 mensen kwamen in de vlammenzee om het leven. Het aantal doden viel hoger uit omdat sommige passagiers in het voorste deel van het vliegtuig de evacuatie vertraagden door met hun bagage van boord te gaan.
Bij drie andere crashes vielen in totaal 55 slachtoffers. Op 9 maart kwamen in Colombia 14 mensen om het leven bij een ongeval met een antieke Douglas DC-3. Op 24 november stortte in Congo een Dornier 228 neer op een woonwijk, waarbij 29 doden vielen (waarvan tien op de grond). Bij het ongeval met een Fokker 100 van Bek Air in Kazachstan waren op 27 december twaalf doden te betreuren.
Belangrijke vragen
Ondanks de positieve cijfers over 2019 benadrukt To70 dat er nog een aantal belangrijke vragen beantwoord moeten worden over de Boeing 737 MAX. Daarbij doelt het bureau met name op de verantwoordelijkheid die luchtvaartautoriteiten bij vliegtuigbouwers legt, en de informatievoorziening en trainingsprocedures bij de introductie van nieuwe systemen. Ook moet volgens To70 de vraag worden gesteld of de Boeing 737 MAX niet een te verre doorontwikkeling van de 737-serie is.
“We verwachten dat deze vragen zullen worden beantwoord en dat de 737 MAX waarschijnlijk weer in dienst zal komen in 2020”, aldus Adrian Young van To70 in de Civil Aviation Safety Review.