Paul Melkert: Hondenhok

15 november 2020

Tja, ik was er al bang voor in juni. Mag ik herinneren aan mijn column ‘Afblaffen’ van die maand? Daarin stond de blindengeleidehond symbool voor de (KLM-)vlieger. De ’blindengeleidehondenbond’ kwam in deze maand nauwelijks door het stugge sociale vooroordeel heen. Desalniettemin hield die Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers z’n poot aardig stijf.

‘Vliegers willen geen salaris inleveren, zijn arrogant; piloten laten KLM failliet gaan; vliegers verdienen altijd al teveel; zijn eigenlijk alleen maar buschauffeurs’ (het OV wordt dus eigenlijk ook nog eens even fijntjes in de hoek gezet)’. Met grote lust werd er ongenuanceerd op de ‘piloten’ botgevierd in de pers.

En terwijl de aanleiding niets van dat alles was, zo probeerde vakbondsleider Schmid uit te leggen. De 20 procent salarisinlevering van de vliegers wás immers allang overeengekomen met de KLM. Maar dat ging in vooroordeel verdoofde dovemansoren.

Waar ging het nou echt over? Het ging over het kruisje zetten bij de looptijd; maar die was niet concreet. Zie het alsof je met de hele straat bestaande uit zeven verschillende woningen allemaal een gezamenlijke hypotheek via één tussenpersoon afsluit. De offerte van de bank ligt inmiddels op tafel. Iedere woning heeft een andere aflossing. Maar op het laatste moment blijkt dat iedereen nog even snel onder tijdsdruk iets moet accorderen. Namelijk dat de tussenpersoon bepaalt wanneer je het laatste deel van je aflossing mag betalen. Dan moet je dus rente blijven betalen voor de duur die de tussenpersoon tot in lengte van jaren kan rekken. Dat is best wel raar. En dáár ging het om. De VNV was de enige die daarover iets concreets gedefinieerd wilde zien vóór ze ging tekenen. En dat is niet vreemd bij een hoge hypotheek. Het is een fors contract en daar horen geen willekeurige open eindjes in te zitten, da’s alles wat er speelde. Hadden die andere bonden dat eigenlijk ook niet voor hun leden moeten aankaarten?

Eigenlijk kan er geen mooier bewijs zijn dat u aan boord bij die vliegers in goede handen bent. Ze blijven de zaken eigenwijs helder zien en laten zich niet gauw gek laten maken door subjectieve druk die er op ze gelegd wordt. Dé goede mentaliteit voor veiligheid.

Ben intussen benieuwd hoe dat zou gaan als buschauffeurs en vliegers een maandje van functie zouden wisselen. Lijn 20 komt vast wel goed op zijn eindbestemming, maar ik hoop dat er met de KL641 toch maar een blindengeleidehond mee gaat.

Paul Melkert


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen