Vliegtuigen gaan jaren mee, maar er komt een punt dat ze aan het einde van hun levensduur zijn. Jaarlijks worden er zo’n 900 ontmanteld, maar er blijft nog relatief veel restafval over. “De sector moet nadenken over nog betere recycling”, betoogt Derk-Jan van Heerden, bekend van AELS en initiatiefnemer van stichting Aethos, in de Luchtvaartnieuws Podcast.
Als ‘professor vliegtuigrecycling’ heeft Van Heerden jarenlange ervaring met het ontmantelen van vliegtuigen en het op de markt brengen van gereviseerde onderdelen. Met AELS kocht hij door de jaren heen al 75 vliegtuigen op, om ze een tweede leven te geven.
Bij het recyclen van een vliegtuig komt veel kijken, niet alleen wat betreft het fysieke proces, maar ook qua papierwerk. “Er zijn streng regels waar je je aan moet houden.”
Zijn stichting Aethos gaat onderzoek doen naar manieren om nog verantwoordelijker om te gaan met de restanten van vliegtuigen. Oók in de toekomst. “Het carbon fiber waar moderne toestellen als de Boeing 787 en Airbus A350 van zijn gemaakt vraagt om een nieuwe aanpak.”
Eén van de doelen zijn Aethos is het aanmoedigen van luchtvaart- en leasemaatschappijen om bij het afstoten van een vliegtuig niet alleen te kijken naar de hoogst biedende partij, maar ook de manier waarop die te werk gaat mee te nemen in het keuzeproces.
Beluister de Luchtvaartnieuws Podcast via Spotify, Soundcloud of hieronder in de player.