MELBOURNE - Op de luchthaven van Melbourne is vandaag (4 mei) de start- en landingsbaan heropend die vanaf volgend jaar door de Airbus A380 gebruikt gaat worden. Volgens het Australische medium News.com vertrok vandaag een Boeing 747 van Qantas als eerste vliegtuig van de aangepaste baan, na een periode van werkzaamheden die ruim vier weken duurde.
De start- en landingsbaan is vijftien meter breder gemaakt om vanaf volgend jaar de superjumbo A380 onderdak te kunnen bieden. Door de baanverbreding is Melbourne Airport de eerste luchthaven in Australië die klaar is voor de komst van de A380.
De luchthaven heeft volgens News.com dertig miljoen euro uitgegegeven aan de aanpassing van de baan. De upgrade valt binnen een uitbreidingsproject van Melbourne Airport, waarvan de kosten op 132 miljoen euro beraamd zijn.
Het Australische Qantas gaat vanaf Melbourne de langste route uitvoeren die vooralsnog met een Airbus A380 op het programma staat. Het gaat om de lijndienst naar Los Angeles over een afstand van 12.749 kilometer. Qantas ontvangt haar eerste A380 in het najaar van 2006. In totaal heeft de luchtvaartmaatschappij twaalf superjumbo's in bestelling.
De start- en landingsbaan is vijftien meter breder gemaakt om vanaf volgend jaar de superjumbo A380 onderdak te kunnen bieden. Door de baanverbreding is Melbourne Airport de eerste luchthaven in Australië die klaar is voor de komst van de A380.
De luchthaven heeft volgens News.com dertig miljoen euro uitgegegeven aan de aanpassing van de baan. De upgrade valt binnen een uitbreidingsproject van Melbourne Airport, waarvan de kosten op 132 miljoen euro beraamd zijn.
Het Australische Qantas gaat vanaf Melbourne de langste route uitvoeren die vooralsnog met een Airbus A380 op het programma staat. Het gaat om de lijndienst naar Los Angeles over een afstand van 12.749 kilometer. Qantas ontvangt haar eerste A380 in het najaar van 2006. In totaal heeft de luchtvaartmaatschappij twaalf superjumbo's in bestelling.