ROME - De Italiaanse regering wil vaart zetten achter de verkoop van zijn belang van 49,9 procent in het noodlijdende luchtvaartbedrijf Alitalia. Dat heeft minister van Economische Zaken Tommaso Padoa-Schioppa woensdag (2 april) gezegd. Air France-KLM wil Alitalia inlijven en heeft een bod uitgebracht op het bedrijf.
De Frans-Nederlandse luchtvervoerder ligt evenwel overhoop met de vakbonden over de wijze waarop hij orde op zaken wil stellen bij Alitalia. Ook behoudende politici zijn tegen een verkoop aan Air France-KLM.
Alitalia verliest ruim 1 miljoen euro per dag en verkeert op de rand van een faillissement. Binnenkort heeft het bedrijf een kapitaalinjectie nodig om te kunnen blijven vliegen. Italië zal die pas geven als er zekerheid is over de overname van Alitalia door Air France-KLM, aldus Padoa-Schioppa.
De bewindsman zei verder dat de privatisering van Alitalia hoe dan ook gepaard zal gaan met een pijnlijke reorganisatie. Air France-KLM wil in eerste instantie 2.100 banen schrappen. Als het bedrijf onder bewind van de staat zou worden gesteld, zouden dat er mogelijk veel meer worden, aldus Padoa-Schioppa.
Boos
Air France-KLM praat woensdag weer met de negen vakbonden die het personeel van Alitalia en zijn onderhoudsdivisie Servizi vertegenwoordigen. Een van de vakorganisaties liep maandag boos weg van de onderhandelingstafel en wil pas verder praten als er een beter plan ligt van het Frans-Nederlandse bedrijf.
Vorige week presenteerde Air France-KLM onder druk van de bonden een nieuw voorstel. Dat veranderde niets aan het geplande banenverlies, maar voorzag onder meer wel in een royaler sociaal plan voor overtollig geworden werknemers. De concessies gingen de vakbonden evenwel nog niet ver genoeg.
(c) ANP
De Frans-Nederlandse luchtvervoerder ligt evenwel overhoop met de vakbonden over de wijze waarop hij orde op zaken wil stellen bij Alitalia. Ook behoudende politici zijn tegen een verkoop aan Air France-KLM.
Alitalia verliest ruim 1 miljoen euro per dag en verkeert op de rand van een faillissement. Binnenkort heeft het bedrijf een kapitaalinjectie nodig om te kunnen blijven vliegen. Italië zal die pas geven als er zekerheid is over de overname van Alitalia door Air France-KLM, aldus Padoa-Schioppa.
De bewindsman zei verder dat de privatisering van Alitalia hoe dan ook gepaard zal gaan met een pijnlijke reorganisatie. Air France-KLM wil in eerste instantie 2.100 banen schrappen. Als het bedrijf onder bewind van de staat zou worden gesteld, zouden dat er mogelijk veel meer worden, aldus Padoa-Schioppa.
Boos
Air France-KLM praat woensdag weer met de negen vakbonden die het personeel van Alitalia en zijn onderhoudsdivisie Servizi vertegenwoordigen. Een van de vakorganisaties liep maandag boos weg van de onderhandelingstafel en wil pas verder praten als er een beter plan ligt van het Frans-Nederlandse bedrijf.
Vorige week presenteerde Air France-KLM onder druk van de bonden een nieuw voorstel. Dat veranderde niets aan het geplande banenverlies, maar voorzag onder meer wel in een royaler sociaal plan voor overtollig geworden werknemers. De concessies gingen de vakbonden evenwel nog niet ver genoeg.
(c) ANP