FORT WORTH - AMR Corporation, het moederbedrijf van American Airlines, heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies geleden van 1,5 miljard dollar. Het verlies was extra hoog door eenmalige lasten in verband met een reorganisatie. Zonder deze lasten zou het verlies zijn uitgekomen op 284 miljoen dollar. Ook de sterk gestegen brandstofkosten drukten het resultaat.
In totaal was American gedurende het tweede kwartaal 838 miljoen dollar meer kwijt aan brandstof dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het afgelopen jaar zijn de prijzen van vliegtuigbrandstof volgens AA met 53 procent gestegen.
AMR heeft besloten de Airbus A300-vloot eerder buiten dienst te stellen dan gepland. De bedoeling is dat alle 34 widebody-vliegtuigen van dit type eind 2009 de vloot hebben verlaten. Dat is drie jaar eerder dan gepland.
De onderneming wil af van oudere, brandstofslurpende vliegtuigen. Alleen al dit jaar stelt AA 30 MD-80’s, 10 A300’s en 26 Saab 340-turboprops buiten gebruik. Ook wordt het aantal ingezette regional jets met 37 verminderd. Daar staat de ingebruikname van 70 nieuwe Boeing 737-800’s in 2009 en 2010 tegenover.
In totaal was American gedurende het tweede kwartaal 838 miljoen dollar meer kwijt aan brandstof dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het afgelopen jaar zijn de prijzen van vliegtuigbrandstof volgens AA met 53 procent gestegen.
AMR heeft besloten de Airbus A300-vloot eerder buiten dienst te stellen dan gepland. De bedoeling is dat alle 34 widebody-vliegtuigen van dit type eind 2009 de vloot hebben verlaten. Dat is drie jaar eerder dan gepland.
De onderneming wil af van oudere, brandstofslurpende vliegtuigen. Alleen al dit jaar stelt AA 30 MD-80’s, 10 A300’s en 26 Saab 340-turboprops buiten gebruik. Ook wordt het aantal ingezette regional jets met 37 verminderd. Daar staat de ingebruikname van 70 nieuwe Boeing 737-800’s in 2009 en 2010 tegenover.