DRIEBERGEN - Een retourtje Londen voor een paar tientjes, of zelfs naar Spanje voor minder dan tien euro. Daar valt toch niets mee te verdienen? Of, zoals Luchtvaartnieuws.nl-lezer Jeroen zijn luchtvaartvr@@g formuleerde: “Hoe kan het dat low cost maatschappijen toch goede winsten kunnen maken, terwijl de prijzen van tickets vaak enorm laag zijn?”
De sleutel van het geheim ligt in de omschrijving van deze luchtvaartbedrijven: ‘low cost maatschappijen’. “De kosten liggen er erg laag”, zegt professor Jaap de Wit, directeur van kennisnetwerk Airneth en vervoerseconoom aan de Universiteit van Amsterdam.
De Wit wijst er tevens op dat de lage tarieven van de low cost bedrijven bovendien niet opgaan voor alle stoelen aan boord. “Als je laat boekt, wordt het een dure grap.”
De inkomsten van de prijsvechter komen bovendien niet alleen maar uit de verkoop van vliegtickets. De Wit: “Ze verdienen ook aardig aan zogenoemde 'ancilliary revenues', bijkomende inkomsten. Daarbij moet je denken aan het broodje aan boord en de verhuur van auto’s en accommodaties.”
Klik voor meer Luchtvaartvr@gen.
De sleutel van het geheim ligt in de omschrijving van deze luchtvaartbedrijven: ‘low cost maatschappijen’. “De kosten liggen er erg laag”, zegt professor Jaap de Wit, directeur van kennisnetwerk Airneth en vervoerseconoom aan de Universiteit van Amsterdam.
De Wit wijst er tevens op dat de lage tarieven van de low cost bedrijven bovendien niet opgaan voor alle stoelen aan boord. “Als je laat boekt, wordt het een dure grap.”
De inkomsten van de prijsvechter komen bovendien niet alleen maar uit de verkoop van vliegtickets. De Wit: “Ze verdienen ook aardig aan zogenoemde 'ancilliary revenues', bijkomende inkomsten. Daarbij moet je denken aan het broodje aan boord en de verhuur van auto’s en accommodaties.”
Klik voor meer Luchtvaartvr@gen.