Arnold Burlage: Waarom Lelystad wel en Bonaire niet…

Arnold Burlage
16 augustus 2014

Luchtvaart staat misschien wel per definitie voor vernieuwend en Innovatief. Het is letterlijk en figuurlijk een gevleugeld begrip sinds de mens voor het eerst het luchtruim koos, nog maar een krappe eeuw geleden. Noem een andere bedrijfstak, die zichzelf in zo'n relatief korte periode, in zo'n rap tempo ononderbroken heeft vernieuwd. Uiteindelijk is luchtvaart de motor van onze wereldeconomie geworden. Niet in de laatste plaats voor Nederland, waar KLM een netwerk rond Schiphol opbouwde, dat meer en meer door Schiphol lijkt te worden gekaapt met besluiten, die zonder enig overleg het Netwerk van KLM en partners schade toebrengt.

Maar de ontwikkelingen staan niet stil. Tot op Bonaire wordt meer en meer van de luchtvaart geprofiteerd. En niet alleen met de rechtstreekse verbindingen van KLM en ArkeFly, die de afstand tussen ons land en de West tot minder dan tien vlieguurtjes hebben bekort.

Intussen wordt op de eilanden, dank zij de luchtvaart, geld verdiend met het toerisme, één van de belangrijkste bronnen van inkomsten. En dankzij snelle luchtvracht-verbindingen staan ook onze pot pindakaas, chocolade hagelslag en chrysanten - om maar wat te noemen - in de Antillen dagelijks vers op tafel.

Op Bonaire zijn overheid en bedrijfsleven met gezamenlijk ondernemen nu een nieuwe uitdagende weg in geslagen. De Stuurgroep Bonaire International Airport legde het fundament voor de ontwikkeling van Flamingo Airport tot knooppunt in de Cariben, gericht op Latijns-Amerika, de Caribische regio en de Verenigde Staten. Maatschappijen in en buiten de regio hebben inmiddels hun belangstelling getoond, onder wie Delta Airlines en de Braziliaanse maatschappij GOL, die graag willen rekenen op een knooppunt in een politiek stabiele omgeving, waarvoor Bonaire in het roerige Cariben nog steeds staat.

Of het zal gaan lukken hangt af van tal van factoren. De partners in het project zijn, naast de lokale overheid met gezaghebber Edison Rijna, KLM, ArkeFly, Luchtverkeersleiding Nederland en ook een gezant van minister Ronald Plasterk van Koninkrijkszaken. Donderdag vond de eerste vergadering van de 'Stuurgroep BIA' plaats. Iedereen, zonder uitzondering, sprak positief over de veelbelovende plannen. Uitgezonderd enkele thuisblijvers, waaronder een directievertegenwoordiging van Schiphol, waar het recht op scepsis en het alleenrecht op luchthavenontwikkeling de laatste tijd wel heel duidelijk wordt geclaimd.

Een afvaardiging van Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansfeld, die steeds minder haar stempel op onze luchtvaart drukt, ontbrak eveneens. Haar ambtelijke luchtvaartgoeroe, voorvechter van de polderluchthaven Schiphol,  voortbordurend en koersend op sterk verouderde data, zal het wel niet belangrijk genoeg hebben gevonden, dat initiatief op Bonaire. Lelystad krijgt, met vrijwel de hele luchtvaartsector tegen, wel de onvoorwaardelijke steun van deze ambtenaar en zijn staatssecretaris. Zelfs Mark Rutte en his masters voice Tweede Kamerlid Ton Elias staan sympathiek tegenover de luchtvaartgroei en -ontwikkelingen van het overbodige polderveldje.

In het avondzonnetje op Bonaire vroeg ik me daarom ook af - los van alle emotie - waarom Lelystad zonder noodzaak en steun van de luchtvaartsector wel en waarom Bonaire het tot nu toe zonder duidelijk uitgesproken steun van Nederland moet doen?

Waarom wordt hier met twee maten gemeten? En dat terwijl het luchthavenknooppunt op Bonaire  de belastingbetaler geen geld hoeft te gaan kosten. Het wordt een project van gezamenlijk ondernemen van een faciliterende overheid en investerend bedrijfsleven. Dus ook met private investeerders. De zeker meer dan tweehonderd miljoen euro belastinggeld, dat door 'staatsbedrijf' Schiphol en de overheid wel heel gemakkelijk aan Lelystad wordt uitgegeven, staan daar tegenover in een schril contrast. Je kunt dat maar op één manier benoemen. GELDSMIJTERIJ.

Arnold Burlage
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen