Vrijdagmiddag was ik uitgenodigd in Groningen. Of eigenlijk in Eelde, in Drenthe, op de KLM Flight Academy. Er zijn nieuwe vliegtuigen gekocht die zuiniger en stiller zijn en eigenlijk veel mooier ook dan de oude kisten die achter de KLM-hangaar staan geparkeerd. Deze oude toestellen dragen deels de Martinair-livery. Want zo lang de luchtvaartpionier uit Noordwijk leeft, is afgesproken, blijft de naam Martinair bestaan.
KLM bouwt de opleidingsvloot uit met meer en zuinigere Diamond-toestellen en laste op vrijdagmiddag een presentatiemoment in voor studenten, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, een paar persvertegenwoordigers en andere betrokkenen om de nieuwe aanwinsten te tonen. Tijdens de presentaties liet Flight Academy-directeur Auke Dros zien dat hij naast bestuurder en Airbus-piloot ook het vak van presenteren goed beheerst. Hij wist de aanwezigen te enthousiasmeren dat zuiniger en verantwoorder vliegen, deels op biobrandstof, bij KLM begint op de luchthaven in het Noorden tussen de weilanden.
De rit naar Groningen Airport is altijd lang, maar op een lentedag ook erg mooi als je houdt van rust en een aaneenrijging van weilanden en bossen. Het dorp Eelde waar de luchthaven ligt is eigenlijk een beetje saai, er is niet veel te beleven. Het lijkt me voor de bewoners dan ook leuk dat er een beetje ‘reuring’ in de buurt is met een luchthaven.
De plaatselijke journalist van het Dagblad van het Noorden vertelt mij dat mensen in de buurt niet echt klagen over de reguliere lijntoestellen van de vakantievliegers, maar vooral over de vliegschool die dagelijks van ’s ochtends tot ’s avonds rondjes draait in de buurt om de aspirant-vliegers te trainen. Dat gebeurt nu al meer en meer met stillere toestellen en over niet al te lange tijd ook met de volledig elektrische Diamond eDA40-vliegtuigen.
Van geluidsoverlast is steeds minder sprake en ik vraag me af waar het kleine groepje geluidsmopperaars zich straks nog druk over kan maken. Mij werd vrijdag toegefluisterd dat deze groep niet ingaat op uitnodigingen van de KLM Flight Academy en de luchthaven om te komen kijken en praten, tenzij Air France-KLM CEO Ben Smith zelf ook aanwezig is. De omwonenden leggen de lat hoog. Ik vind dit wel van humor getuigen.
KLM is op slimme wijze bezig met het communiceren van verbeteringen en het bieden van perspectief met elektrische lesvliegtuigen. De vliegschool wordt indirect in zijn communicatie geholpen door luchthavendirecteur Meiltje de Groot, die ‘en passant’ een presentatie gaf van een toekomstige luchthaven die ze midden in de energietransitie plaatst. Nee, eigenlijk loopt ze ver voorop. Haar enthousiasme en gelikte presentatie geven het idee dat Groningen Airport Eelde in de nabije toekomst meer goed dan slecht voor het milieu is. En dat weet ze te verkopen met de skills van een verkoper die een koelkast aan een Eskimo verkoopt.
Hoe dan ook, ik ben enthousiast geworden door de presentaties en overweeg te verhuizen naar het mooie en stille Noorden. Er gaat niets boven Groningen tenslotte.
Rob Somsen
Uitgever Reismedia