Als de voortekenen ons niet bedriegen, wordt 2024 een prachtig reisjaar. Business travel zet de opwaartse lijn van 2023 goed door en voor leisure durf ik wel te stellen dat 2024 het beste reisjaar ooit gaat worden. Hartstikke mooi natuurlijk. Maar de reissector zou de reissector niet zijn als we ook niet onze collectieve uitdagingen zouden hebben.
Vanuit de ANVR kunnen we, wat dat betreft, onze borst dit jaar nat maken. Sowieso zitten wij, samen met de luchtvaartsector, bovenop de ontwikkelingen rondom Schiphol, de voorgenomen krimp en de standpunten die een nieuw kabinet (in welke samenstelling dan ook) zal innemen.
Ik ben hartstikke blij met het pamflet dat recentelijk is verschenen waarin 31 partijen (van onderzoeksinstituten, vakbonden, VNO-NCW tot airlines) de overheid en een nieuw kabinet oproepen tot een gezamenlijke actieagenda die de Nederlandse luchtvaart schoner, stiller en sterker moet maken. De ANVR heeft dit pamflet uit volle overtuiging mede ondertekend.
Een belangrijke activiteit dit jaar is ook de invulling van onze recentelijk geformuleerde duurzaamheidsambitie. Een omvangrijk plan dat richting gaat geven aan de transitie van onze sector naar een toekomstbestendige en duurzame reissector in 2050. En ook een plan dat aan iedereen die het interesseert duidelijk maakt hoe wij onze rol zien, wat men van ons mag verwachten, tot hoever onze verantwoordelijkheid reikt en waar wij op afgerekend willen worden en waarop niet.
We zijn nu met veel professionals in onze achterban bezig om de ambitie SMART uit te werken en rond de zomer kunnen de bedrijven dan daarmee aan de slag. Onmiddellijke emissiereductie, transparantie in de keten en werken aan bewustwording van onze klanten nemen een centrale rol in.
Ook gaan we dit jaar nog nadrukkelijker inzetten op meer communicatie over het belang van business travel voor de Nederlandse economie. We hadden een zeer succesvolle kick-off op ons congres in Oviedo. We vullen dat nu in door nog intensiever te gaan samenwerken met de zakenreisorganisaties in onze achterban. Doel is niet alleen kennis- en informatieoverdracht en intensievere lobby maar nadrukkelijk ook het genereren van meer exposure voor de positieve impact van zakenreizen voor de bv Nederland.
Kortom: de ANVR kan aan de bak en daar zijn we blij mee. Zeker tegen de achtergrond van een zich positief ontwikkelende reissector, gaan wij er alles aan doen om er ook op “beleidsgebied” een mooi jaar van te maken.