Voor iedereen die zich af en toe op twitter of andere social media begeeft, is het goed om regelmatig toch even een stapje terug te doen en zich te realiseren dat het ‘maar’ Twitter is. Het geschreeuw, gescheld, gedram en de eendimensionaliteit van uitlatingen, geven vaak een vertekend beeld van de realiteit.
Nou doe ik als ‘historicus’ soms iets te veel aan relativering (als je het tijdvak dat je in ogenschouw neemt maar lang genoeg maakt, wordt immers bijna alles betrekkelijk), maar de meivakantie heeft mij ook wel weer geholpen met het relativeren. Het bashen van de reis- en luchtvaartsector gaat maar door op Twitter, maar in de echte wereld was er topdrukte op Schiphol en regionale vliegvelden en ging de Nederlander en masse op vakantie. Ook de boekingen van vliegvakanties overstijgen op vele bestemmingen het topjaar van 2019.
Is er dan niets aan de hand? Natuurlijk wel. De reis-en luchtvaartsector moeten aan de bak en doen dat trouwens ook. Het mag wat mij betreft ook wel een versnelling hoger, maar er staan een hoop (duurzame) pannetjes op het vuur en het borrelt en gist van de activiteit. En als de overheid bereid is om af te stappen van dat belachelijke ‘krimp-om-de-krimp’-credo en met de sector te praten over ambitieuze emissie- en geluidsreductie, dan gaan we nog mooie dingen zien.
Dat er zoveel verschil is tussen lawaai op social media en ‘lawaai’ van opgewonden reizigers op Schiphol die zich verheugen op een mooie vakantie, sterkt mij in de overtuiging dat het geluid van de Nederlandse reiziger/vakantieganger in alle luchtvaartoverlegplatforms niet of nauwelijks wordt gehoord.
Omwonenden en andere actiegroepen hebben een plekje rond allerlei relevante overlegtafels gevonden. Terecht overigens. Zeker de omwonenden hebben een gerechtvaardigd eigenbelang. Maar de stoel die de consument, de Nederlandse reiziger toekomt, blijft tot nu toe leeg. Dat moet echt anders. Ook die heeft namelijk recht om in alle afwegingen te worden meegenomen omdat de Nederlander als (vlieg) reiziger ook gebaat is bij connectiviteit, bij een hoogwaardig netwerk, bij een top nationale luchthaven, bij regionale luchthavens die steeds belangrijker worden in het reisgedrag en bij keuzes die onze overheid daarin maakt.
Namens die Nederlander praten wij vanuit de ANVR graag als vertegenwoordiger van de belangrijkste gebruikers van Schiphol (twee derde van de passagiers op Schiphol hebben een vakantie of familiebezoek als reismotief) mee over de gewenste toekomst van de luchtvaart in Nederland.