Merkvast kun je mij niet noemen. Ik ben meer het type van de jonge onderzoeker. Nou ja, misschien niet zo jong meer, maar onderzoekend ben ik nog steeds. Op zoek naar nieuwe mogelijkheden, nieuwe technieken, nieuwe ontwerpen en nog altijd sta ik open voor nieuwe merken. Toch zijn er twee grote merknamen waar ik sinds 1985 trouw aan ben: Apple en Boeing.
Allebei zijn het bedrijven die voorop lopen in technische ontwikkelingen, innovaties, design en degelijkheid. Apple maakte de eerste gebruikersvriendelijke personal computers, waardoor mijn schrijverscarrière pas echt van start ging. De prachtig vormgegeven en betrouwbare Boeing 727 was het eerste verkeersvliegtuig dat ik mocht besturen. Bijna alle Boeing-vliegtuigtypes die daarna kwamen, staan in mijn logboekje.
Ik maakte pelgrimstochten naar het Apple-hoofdkantoor in Cupertino en naar Boeing in Seattle. Laptops, desktops, iPhones, iPods, iPads en Apple watches, ik heb ze allemaal en gebruik ze met veel plezier. Al mijn columns en artikelen zijn op een Mac geschreven. De enige twee merknamen die ik ooit en met trots op een polo of T-shirt heb gedragen, u raadt het al, zijn Apple en Boeing. Een button van de gekleurde appel met de hap eruit heeft jaren bij ons in de keuken gehangen naast een button met de tekst ‘If it's not Boeing, I'm not going!’.
Maar nu is het klaar. Althans met Boeing. De legendarische vliegtuigfabriek uit Seattle heeft er voor de zoveelste keer een potje van gemaakt. Op 5 januari knalde er een raampaneel uit de romp van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines, simpelweg omdat het niet goed vastzat. De baas van de Amerikaanse onderzoeksraad voor veiligheid liet meteen weten dat de moeren waarmee het paneel aan de romp bevestigd was óf niet goed aangedraaid óf van slechte kwaliteit waren. Het zou zelfs mogelijk zijn geweest dat er helemaal geen moeren waren!
De Netflix-documentaire 'Downfall' heeft een paar jaar geleden al laten zien dat de kwaliteitscontrole in de fabrieken van Boeing de laatste jaren ernstig tekort geschoten is. Het trieste resultaat hiervan waren twee dodelijke ongelukken met gloednieuwe Boeing 737 MAX-vliegtuigen. Het nieuwste incident maakt duidelijk dat het lek nog niet boven is en dat is onbestaanbaar. Alle betrokkenen in de wereld van de luchtvaart hebben de afgelopen jaren dankzij innige samenwerking en heel hard werken een ongekend niveau van veiligheid bereikt. Niet voor niets was 2023 met slechts twee dodelijk vliegtuigongelukken het veiligste luchtvaartjaar ooit. Het is daarom volstrekt onacceptabel dat het voorheen zo veilige en betrouwbare Boeing nu toch een rotte appel blijkt te zijn.
Een product van Apple maakte bij het Boeing incident overigens wel een goeie beurt. Nadat het paneel uit de romp verdwenen was, vloog een iPhone van een passagier door het gapende gat naar buiten. Na een val van vijf kilometer werd de smartphone in de stad Portland op straat gevonden door een toevallige voorbijganger. De telefoon had de val overleefd en deed het nog prima.
In Nederland vergelijken we soms appels met peren, in Amerika hebben ze het over Apples and Oranges. Het is duidelijk dat we het gezegde vanaf nu moeten veranderen in Apples and Boeings. Die zijn tegenwoordig echt niet meer met elkaar te vergelijken.