Jan Cocheret: Appels en peren

20 januari 2024

Merkvast kun je mij niet noemen. Ik ben meer het type van de jonge onderzoeker. Nou ja, misschien niet zo jong meer, maar onderzoekend ben ik nog steeds. Op zoek naar nieuwe mogelijkheden, nieuwe technieken, nieuwe ontwerpen en nog altijd sta ik open voor nieuwe merken. Toch zijn er twee grote merknamen waar ik sinds 1985 trouw aan ben: Apple en Boeing. 

extra add 1ste alinea: 
1

Allebei zijn het bedrijven die voorop lopen in technische ontwikkelingen, innovaties, design en degelijkheid. Apple maakte de eerste gebruikersvriendelijke personal computers, waardoor mijn schrijverscarrière pas echt van start ging. De prachtig vormgegeven en betrouwbare Boeing 727 was het eerste verkeersvliegtuig dat ik mocht besturen. Bijna alle Boeing-vliegtuigtypes die daarna kwamen, staan in mijn logboekje.

Ik maakte pelgrimstochten naar het Apple-hoofdkantoor in Cupertino en naar Boeing in Seattle. Laptops, desktops, iPhones, iPods, iPads en Apple watches, ik heb ze allemaal en gebruik ze met veel plezier. Al mijn columns en artikelen zijn op een Mac geschreven. De enige twee merknamen die ik ooit en met trots op een polo of T-shirt heb gedragen, u raadt het al, zijn Apple en Boeing. Een button van de gekleurde appel met de hap eruit heeft jaren bij ons in de keuken gehangen naast een button met de tekst ‘If it's not Boeing, I'm not going!’.

Maar nu is het klaar. Althans met Boeing. De legendarische vliegtuigfabriek uit Seattle heeft er voor de zoveelste keer een potje van gemaakt. Op 5 januari knalde er een raampaneel uit de romp van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines, simpelweg omdat het niet goed vastzat. De baas van de Amerikaanse onderzoeksraad voor veiligheid liet meteen weten dat de moeren waarmee het paneel aan de romp bevestigd was óf niet goed aangedraaid óf van slechte kwaliteit waren. Het zou zelfs mogelijk zijn geweest dat er helemaal geen moeren waren!

De Netflix-documentaire 'Downfall' heeft een paar jaar geleden al laten zien dat de kwaliteitscontrole in de fabrieken van Boeing de laatste jaren ernstig tekort geschoten is. Het trieste resultaat hiervan waren twee dodelijke ongelukken met gloednieuwe Boeing 737 MAX-vliegtuigen. Het nieuwste incident maakt duidelijk dat het lek nog niet boven is en dat is onbestaanbaar. Alle betrokkenen in de wereld van de luchtvaart hebben de afgelopen jaren dankzij innige samenwerking en heel hard werken een ongekend niveau van veiligheid bereikt. Niet voor niets was 2023 met slechts twee dodelijk vliegtuigongelukken het veiligste luchtvaartjaar ooit. Het is daarom volstrekt onacceptabel dat het voorheen zo veilige en betrouwbare Boeing nu toch een rotte appel blijkt te zijn.

Een product van Apple maakte bij het Boeing incident overigens wel een goeie beurt. Nadat het paneel uit de romp verdwenen was, vloog een iPhone van een passagier door het gapende gat naar buiten. Na een val van vijf kilometer werd de smartphone in de stad Portland op straat gevonden door een toevallige voorbijganger. De telefoon had de val overleefd en deed het nog prima.

In Nederland vergelijken we soms appels met peren, in Amerika hebben ze het over Apples and Oranges. Het is duidelijk dat we het gezegde vanaf nu moeten veranderen in Apples and Boeings. Die zijn tegenwoordig echt niet meer met elkaar te vergelijken.

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen