Het was weer eens gezellig druk in de wereld van de luchtvaart op het internet. De EASA kwam met een voorstel om te onderzoeken of we het met één piloot in de cockpit kunnen doen, en de Amerikaanse luchtmacht liet weten dat ze daar in hun KC-46 tankvliegtuigen zelfs al mee beginnen.
De KC-46 is een Boeing 767 verkeersvliegtuig dat helemaal is aangepast om andere vliegtuigen in de lucht bij te tanken en dat doen ze dus met één piloot in de cockpit. Volgens veel van mijn collega’s en heel veel andere mensen die ook van alles te melden hebben, is dit een heilloze en een levensgevaarlijke weg. Verkeersvliegtuigen met maar één vlieger in de cockpit, is dat nou echt zo’n slecht idee?
Laten we wel wezen, sinds het begin van de luchtvaart kan elk vliegtuig door één piloot gevlogen worden. De enige reden dat we met twee vliegers voorin zitten, is het feit dat we mensen zijn, en mensen maken fouten. Bovendien kan het heel af en toe voorkomen dat het lichaam ons plotseling in de steek laat. In die gevallen kan een tweede persoon in de cockpit de boel herstellen of overnemen, waardoor de vlucht tot een veilig einde gebracht kan worden. Maar wie steekt de helpende hand uit als er iets misgaat als er maar één piloot voorin zit? De Amerikanen hebben daar in hun KC-46’s procedures voor, waarbij de persoon die normaal gesproken de tankoperaties uitvoert, ook is opgeleid om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten.
In het voorstel van de EASA zitten er tijdens start en landing wel gewoon twee vliegers in de cockpit, maar tijdens langere vluchten gaan ze om de beurt rusten. Op dit moment vliegen er op langere vluchten één of meer extra piloten mee, zodat steeds één van de vliegers kan gaan slapen, waardoor er altijd twee collega’s in de cockpit blijven zitten. De EASA stelt voor om het op alle vluchten in totaal bij twee vliegers te laten. Tijdens langere vluchten kan één van de twee dan achterin gaan slapen, zodat er voorin nog maar één piloot zit. Dat is natuurlijk precies hetzelfde wat er altijd al gebeurt als één van de twee naar de wc gaat. Of als één van de twee vliegers in zijn cockpitstoel gaat slapen volgens het al jaren bestaande protocol van de ‘controlled rest’.
Het EASA-voorstel is dan ook een uitstekend plan om kosten en arbeidsplaatsen te besparen zonder dat er aan het ongekend hoge veiligheidsniveau in de luchtvaart wezenlijk iets verandert.