Jan Cocheret: Hulpaflosmeevlieger

Jan Cocheret
6 februari 2019

Piloot, buschauffeur, stewardess, verpleegster of  iets leuks met dieren. Dat waren ooit gedroomde beroepen voor kleine jongetjes en meisjes. Tegenwoordig zijn dat beroepen waar niet genoeg mensen voor te vinden zijn. In mijn kleine wereldje van de luchtvaart zijn de tekorten aan nieuwe enthousiaste jonge mensen opgelopen tot alarmerende aantallen. In Azië en Amerika hebben al meerdere luchtvaartmaatschappijen vliegtuigen aan de grond moeten zetten vanwege personeelstekorten en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Zeker niet nu de vraag naar vliegreizen enorm is aangetrokken.

Vorig jaar heeft Boeing haar verwachtingen voor de vraag naar piloten wereldwijd voor de zoveelste keer naar boven bijgesteld. Volgens haar laatste publicaties verwacht de vliegtuigbouwer dat er gedurende de komende twintig jaar in totaal ongeveer 800.000 nieuwe piloten en evenveel stewards, stewardessen en technici nodig zullen zijn om pensioneringen en de groei van de luchtvaart op te kunnen vangen. Om deze aantallen te kunnen halen, zullen er maandelijks meer dan drieduizend nieuwe verkeersvliegers op onze aardbol afgeleverd moeten worden. Op dit moment leveren alle vliegscholen in de Verenigde Staten tezamen niet meer dan drieduizend piloten per jaar af. Dat is ongeveer net zoveel als de capaciteit van alle scholen in de rest van de wereld. Stel dat we met alle scholen in de hele wereld op maximale topcapaciteit gaan draaien, dan komen we misschien net aan een kwart van de benodigde aantallen. Dus, wat gaan we doen? Wat kunnen we doen?

Luchtvaartmaatschappijen grijpen wereldwijd terug op de oude beproefde methode van de eigen opleiding. Jonge mensen zonder vliegervaring beginnen als cadet, zoals dat vroeger ook in Nederland bij de Rijksluchtvaartschool ging. Zelfs in Amerika, waar dit nog nooit eerder vertoond was, zijn maatschappijen als JetBlue en American Airlines met een eigen opleiding begonnen. Natuurlijk gaan we het hiermee alleen niet redden. De enige manier om echt stappen te zetten, is om de vraag naar vliegers rigoureus te verminderen. En de enige echte mogelijkheid om dat te doen, is te gaan vliegen met minder vliegers. Van twee naar één piloot bij vluchten die nu met twee volledig gekwalificeerde vliegers worden gevlogen, is waarschijnlijk nog te vroeg. Maar de cockpitbemanning van de langere vluchten, die op dit moment gevlogen worden met drie of vier echte vliegers, zou je kunnen terugbrengen naar twee. De derde en vierde piloot kun je dan vervangen door hulpaflosmeevliegers. Zo zit er in de cockpit altijd één volledig gekwalificeerde vlieger die de automatische piloot in de gaten houdt. Daarnaast zit dan een minimaal gekwalificeerde stagiair die indien nodig de afgeloste andere echte piloot naar de cockpit kan terugroepen.

Misschien krijgen we dan toch de situatie zoals enkele decennia geleden bij het begin van de automatisering al voorspeld werd: ‘Straks zit er in iedere cockpit een piloot en een hond. De piloot zit er om de hond te voeren en de hond moet voorkomen dat de piloot aan de knopjes zit.’ Doen we toch ook weer iets leuks met dieren.

Jan Cocheret
[email protected]

Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Lees iedere maand de nieuwste column van Jan Cocheret in het magazine.

Word hier abonnee.


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen