A lifechanging experience! Als je nu boekt kun je over drie jaar de ruimte in. Even 70.000 eurootjes aftikken en je bent ruimtevaarder. Voormalig F-16 piloot Ben Droste, een van de initiatiefnemers van de Space Experience Curaçao, kwam het vorige week maar al te graag uitleggen bij ongeveer alle media die ons land rijk is: "Wij noemen dat de 'real astronaut experience'! Je gaat in een paar minuten naar een hoogte van 100 kilometer en dan ben je zeker vijf hele minuten gewichtloos! Je ziet de kromming van de aarde en je komt herboren terug!"
En iedereen maar vriendelijk knikken. Ben en zijn vrienden verwachten in 2014 zeker 100 vluchten uit te voeren. Eind van dit decennium moeten dat er minstens duizend per jaar zijn en in 2030 hebben we een echte ruimtelijndienst.
Het gaat allemaal gebeuren met de nog te ontwikkelen Lynx van de raketvliegtuigfabrikant XCOR. Een vliegtuigje met vier raketmotoren en twee stoeltjes. Een voor de piloot en een voor de betalende passagier,
Volgens Droste zijn er genoeg mensen die een dubbel modaal jaarsalaris kunnen en willen neerleggen voor een vluchtje van een half uur, waarbij je in een ruimtepak vijf minuten de sensatie van de gewichtloosheid kunt ervaren. Natuurlijk jongens, dream on!
Het hele project lijkt heel erg op de grootse verwachtingen die de wereld had van de Very Light Jets, zoals de Eclipse. Deze nieuwe zakenvliegtuigjes zouden met duizenden tegelijk verkocht worden. Je kon toen al op kilometers zien aankomen dat ook dat niets anders was dan een luchtkasteel. De hotemetoten van deze wereld geloofden echt dat het in de toekomst zwart zou zien van de nieuwe kleine businessjets.
Ik heb diverse hoogwaardigheidsbekleders geprobeerd uit te leggen dat het nooit zou gaan gebeuren, want waarom zou een op zich heel normale vliegmachine nu opeens een verkoopexplosie veroorzaken. Het verhaal van de gelovers was echter te sterk. Inmiddels zijn vrijwel alle initiatieven op het gebied van de goedkope luchttaxi's en Very Light Jets ter ziele.
Richard Branson is bezig met SpaceShipTwo, een vergelijkbaar project. Ook dat wordt niets, maar dat geeft niet. Zoals ik van de week in een column van Branson las, weet hij dat niet ieder project lukt, maar het draagt wel altijd bij aan het versterken van het merk Virgin. En publiciteit, die is bij dit soort initiatieven de meest succesvolle component.
De ruimte in, wie wil dat nu niet? Ik denk dat je op een luchtfiets eerder in een baan om de aarde zult komen dan met de Lynx van Space Experience Curaçao.
Jan Cocheret