Jan Cocheret: Open mike

5 juli 2011

Natuurlijk druk je wel eens op een verkeerd knopje. Of je vergeet het goede knopje in te drukken. Het overkomt iedere vlieger minstens een keer in zijn carrière. Je houdt een prachtige speech tegen de passagiers en als je dan tevreden de microfoon terughangt, word je door de verkeerstoren bedankt voor de interessante informatie over het uitzicht. Een enkele keer zijn ze iets minder enthousiast als je diezelfde verkeersleiding net de schuld van jouw vertraging in de schoenen geschoven hebt.

Op zich is het allemaal niet zo heel erg, ware het niet dat het radiokanaal soms minutenlang geblokkeerd is waardoor ook belangrijke verkeersleidinginstructies niet doorkomen. Omgekeerd gebeurt het ook wel eens dat een bericht voor de verkeersleiding per ongeluk in de cabine te horen is: "Schiphol Tower, can you give us taxi guidance?"

Vorige week hadden we in Amerika een derde variant van dit radiospelletje. Tijdens een gezellig cockpitgesprek tussen twee vliegers van Southwest werd de zendknop per ongeluk ingedrukt. Minutenlang kon iedereen die op dezelfde frequentie meeluisterde, genieten van een ranzige beoordeling van stewards en stewardessen. Ze waren bijna allemaal homo, te oud of veel te dik en moesten daardoor tot grote frustratie van de piloot in kwestie afgeschreven worden voor verder gebruik.

Natuurlijk worden dit soort berichten in onze moderne tijd direct wereldwijd gepubliceerd en zo kwam ook onze eigen Telegraaf met het bericht: ‘Piloot geschorst wegens ongezouten mening’. Naast een linkje naar de originele geluidsopname stond er ook een leuke cockpitfoto bij. Twee vliegers in een cockpit van een...heel oud vliegtuig. 

Ik herkende die cockpit maar al te goed. Dat was zeker geen Southwest Boeing, het was de cockpit van onze eigen nationale trots: De historische Douglas DC-2 ‘De Uiver’ van het luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad. Onder de foto een stukje tekst ter verduidelijking: ‘Pas op wat je met de boordcomputer deelt….’ Nu heeft de Uiver een heel compleet instrumentenpaneel, maar dan wel met instrumenten van gemiddeld 60 jaar oud. Hoezo boordcomputers?

We zien ook twee piloten. Rechts is een klein stukje te zien van Dick Algra, de vaste vlieger van dit bijzondere vliegtuig en aan de linkerkant zie ik mijzelf. Worden we uiteindelijk toch nog wereldberoemd in Nederland, omdat we in de Telegraaf staan.

Ik had het alleen iets leuker gevonden als de media ook wat aandacht hadden gegeven aan de zeer succesvolle vlucht die we afgelopen weekend met de Uiver naar de grote airshow in het Oostenrijkse Zeltweg hebben gemaakt. Daar hebben we meer dan 300.000 mensen kunnen laten meegenieten van dit unieke stukje Nederlandse luchtvaarthistorie.

Jan Cocheret
[email protected]

 

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen