Wij zijn supergoed in symptoombestrijding. Dat is in de cockpit ook af en toe echt nodig. Het gebeurt gelukkig niet zo vaak, maar als zich een onverwachte noodsituatie voordoet, dan vallen we terug op onze jarenlange intensieve training. Het gaat daarbij bijna altijd om symptoombestrijding.
Iedere vlieger weet direct wat hij moet doen als een motor uitvalt. Je kijkt eerst welke motor wat voor kuren vertoont en dan volg je de procedures om de boosdoener uit te zetten. Weet u trouwens wat de meest voorkomende noodsituatie in een vliegtuig is? Problemen met passagiers! Niet alleen opstandige passagiers, maar ook passagiers die plotseling ernstig ziek worden. Ook daar kijken we eerst wat de symptomen zijn om daarna te beslissen wat er moet gebeuren. Vaak kunnen we door, maar we zullen ook soms moeten uitwijken of terugkeren.
In de lucht zijn we niet geïnteresseerd in achterliggende oorzaken van een motorstoring en is het voor ons totaal onbelangrijk wat de medische geschiedenis van de patiënt is. Hij is ernstig ziek en wij zorgen ervoor dat hij of zij binnen de kortst mogelijke tijd in het ziekenhuis ligt. Zo hebben we ook geen enkele belangstelling voor de moeilijke jeugd of drugsproblemen van de oproerkraaier die zojuist door het cabinepersoneel in de boeien geslagen is. Wij zorgen er alleen voor dat hij op het volgende vliegveld bij de politie wordt afgeleverd.
Maar hoe goed en efficiënt symptoombestrijding in een vliegtuig ook werkt: er zijn heel veel omstandigheden waar je beter wél naar de achterliggende oorzaken kunt kijken, zodat je daarna een oplossing kunt zoeken die werkt en ook op langere termijn zinvol is. De stikstofcrisis, die voorlopig heeft geleid tot belachelijke en zinloze voorstellen, is daar een goed voorbeeld van. Natuurlijk krijgen we de boeren niet uit hun boerderij. Het wordt een lang en zinloos gevecht op snelwegen en bij woningen van bewindslieden. En natuurlijk gaan er niet minder mensen vliegen. Ze gaan met hun auto of met de trein naar het buitenland en stappen daar op het vliegtuig. De totale uitstoot in de wereld wordt dankzij de symptoombestrijding van onze regering echt niet minder. We moeten terug naar de oorzaak van het (Nederlandse) probleem en dat is de vaststelling van het veel te grote aantal Natura 2000-gebieden in een land waar nauwelijks sprake is van enige ongerepte natuur.
Als we in staat zijn om het aantal Natura 2000-gebieden drastisch te reduceren, naast alle innovaties en ontwikkelingen om de uitstoot terug te brengen, dan pas hebben we het over visie, voortschrijdend inzicht en een zinvolle oplossing op lange termijn. Dan houden we ook de symptoombestrijding waar het hoort, bijvoorbeeld bij ons in de cockpit!
Deze column is eerder verschenen in Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier om een los nummer te bestellen of neem een voordelig abonnement.