Om de veiligheid in de Europese burgerluchtvaart verder te verbeteren,  werkt de EU (en op dringend verzoek van het Europees Parlement) sinds  een aantal jaren met een zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen. Op  deze lijst staan luchtvaartmaatschappijen (wereldwijd) waarvan is  aangetoond dat deze niet voldoen aan de internationale veiligheidsnormen  en aldus niet langer (of slechts onder strikte voorwaarden) mogen  opereren binnen het Europese luchtruim. 
 De lijst komt tot stand in samenspraak met de  luchtvaartinspectiediensten in de EU-lidstaten. De zwarte lijst wordt  regelmatig geactualiseerd. De meest actuele versie is van 14 november  2008.
 In aanloop naar de totstandkoming van de meest recente zwarte lijst,  werden de leden van de parlementaire commissie Transport begin november  achter ‘gesloten deuren’ geïnformeerd over de beoogde wijzigingen. Maar  liefst vier Europese luchtvaartmaatschappijen zouden op de lijst vermeld  worden, te weten: MSR Flug Charter GmbH (Duitsland), Luzair (Portugal),  Bravo Airlines (Spanje) en Hellenic Imperial Airways (Griekenland).  Groot was de verbazing toen om zeer onduidelijke redenen de publicatie  van de zwarte lijst vervolgens enige tijd werd uitgesteld. Nog groter  was de verbazing toen bleek dat bovengenoemde Europese  luchtvaartmaatschappijen niet langer op de lijst vermeld stonden.
 Wel werd, na het bestuderen van bijbehorende Commissieverordening (1131/2008), de volgende referentie gevonden: “De  bevoegde autoriteiten van Duitsland waren tevreden over de corrigerende  maatregelen die ten uitvoer zijn gelegd door de luchtvaartmaatschappij  MSR Flug Charter GmbH, maar hebben niettemin besloten de  exploitatievergunning van deze maatschappij op 31 oktober 2008 op te  schorten omdat de maatschappij het faillissement heeft aangevraagd en  dit mogelijk gevolgen kan hebben voor de naleving van de  veiligheidseisen; de bevoegde autoriteiten van Portugal hebben op 10  oktober 2008 het AOC van de luchtvaartmaatschappij Luzair opgeschort, in  afwachting van de hercertificering van deze maatschappij; de bevoegde  autoriteiten van Spanje hebben op 28 oktober 2008 de procedure ingeleid  voor het opschorten van het AOC van de luchtvaartmaatschappij Bravo  Airlines; de bevoegde autoriteiten van Griekenland hebben op 24 oktober  2008 het AOC van de luchtvaartmaatschappij Hellenic Imperial Airways  gedurende drie maanden opgeschort.”
 Een en ander komt in feite neer op een vliegverbod voor de vier Europese  luchtvaartmaatschappijen. De licenties zijn immers opgeschort dan wel  ingetrokken. Het ‘niet hebben van een licentie’ maakt een vermelding op  de zwarte lijst overbodig, zo stelt de Europese Commissie. Als de  licentie in ere wordt hersteld door de nationale autoriteiten, terwijl  de luchtvaartmaatschappij nog niet aan de internationale  veiligheidsnormen voldoet, zal de luchtvaartmaatschappij alsnog op de  Europese lijst belanden.
 De gang van zaken rondom de totstandkoming van meest recente zwarte  lijst is op z’n zachtst gezegd nogal vreemd. Duidelijk is in ieder geval  dat Duitsland, Spanje, Portugal en Griekenland op het laatste moment  eieren voor hun geld hebben gekozen. Een vermelding op de zwarte lijst  zou een ‘blamage’ zijn geweest en aldus tot gezichtsverlies leiden. 
 Vanuit een meer politieke invalshoek zie ik overigens geen enkele reden  om luchtvaartmaatschappijen waarvan de licentie is opgeschort niet op de  zwarte lijst te zetten. Dat is namelijk wel zo transparant.
Jeanine Hennis-Plasschaert
 Lid Europees Parlement VVD
 Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.
			Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat. 
					 
                 
                     
                     
                    








 
 
 
 
