De luchtvaartsector staat onder druk. Naast de grote terugval in passagiersaantallen, veroorzaakt door de coronapandemie, wordt er vanuit het oogpunt duurzaamheid heel kritisch naar de luchtvaart gekeken. Steeds vaker wordt er geroepen luchtvaart vooral in te perken en zelfs helemaal te vermijden. Maar is deze visie wel terecht?
Net als de ontwikkelingen van het spoorwegennet in de 19de eeuw, het autowegennet in de 20e eeuw, is de luchtvaart dé ontwikkeling van de 21e eeuw. Toenemende mobiliteit behoefte is gedurende de laatste twee eeuwen een gegeven en het is niet realistisch om aan te nemen dat dit af zou vlakken. Sterker nog, er is, na het einde van de corona perikelen, een nog explosievere groei te verwachten.
Gelukkig dat onze voorouders de ontwikkeling van de spoorwegen- en autowegen voortvarend hebben opgepakt. Een dergelijke ontwikkeling valt er in luchtverbindingen ook te verwachten. Grootse punt van kritiek is de vervuilende rol van luchtvaart door het gebruik van fossiele brandstoffen. De meningen lopen uiteen over het depositie aandeel, deze ligt tussen de 2 en 4 procent en lijkt daarmee beperkt te zijn. Al is de stelling te verdedigen dat iedere procent uitstoot er een te veel is.
Zowel treinen als auto’s zijn inmiddels ver doorontwikkeld en dragen bij aan een duurzame wereld. Er wordt volop gebruik gemaakt van elektrische aandrijving, maar ook van nieuwe technieken zoals waterstof. Iets minder bekend, maar ook in de luchtvaartsector wordt hard gewerkt om bij te dragen aan een zero emissiebeleid. De technologische ontwikkelingen gaan hier verrassend snel, de eerste kleinere vliegtuigen met elektrische aandrijving zijn inmiddels operationeel. Vliegtuigen van een iets groter formaat (19 passagiers) zijn in de testfase en inmiddels zo ver ontwikkeld dat de Noorse luchtvaartmaatschappij Widerøe, die een groot deel van het binnenlandse Noorse luchtvaartnet verzorgt, al in 2025 helemaal elektrisch zal vliegen. Een prachtoplossing!
Enerzijds is Noorwegen een land met vele afgelegen en moeilijk bereikbare woonkernen, anderzijds is Noorwegen koploper in de invulling van duurzame ambities. Een fantastische combinatie dus. Ook binnen Nederland zijn de ontwikkelingen ver gevorderd. Op Groningen Airport worden elektrisch aangedreven vliegtuigen verder ontwikkeld en het plan is om binnenkort luchtverbindingen tussen Groningen - Eindhoven en Groningen - Rotterdam aan te bieden. Eerder deze maand sprak Ryanair uit dat in 2030 zo’n 30 procent van het luchtvervoer met elektrisch aangedreven vliegtuigen zal geschieden. Kortom: een groot gedeelte van het Europese luchtvervoer zal dan al duurzaam zijn.
Daarnaast is de verwachting dat in 2050 de hele luchtvaart, dus ook intercontinentaal vervoer, met zero emissie vliegtuigen zal geschieden. Voor intercontinentale vluchten zullen dit tot 2040 waterstof en/of synthetische brandstoffen in hybride combinaties zijn.
Vaak wordt het beeld geschetst dat iemand die in een vliegtuig stapt dat doet om van een vakantie te genieten, maar de realiteit is een andere. Een groot percentage vliegreizigers, tot voor kort zo’n 60 procent, reist voor zakelijke doeleinden door de lucht. Dit is een deel van onze mondiale ontwikkeling geworden en zal na de coronacrisis nog verder groeien. Het zou dan van heel veel kortzichtigheid getuigen de luchtvaart zo maar een halt toe te roepen.
Onze voorouders hebben ons de ontwikkelingen op het spoor en op de weg niet onthouden. Mede gezien de positieve duurzame ontwikkelingen kunnen wij dan toch ook niet toestaan onze kinderen en kleinkinderen de ontwikkelingen in de lucht te onthouden?
Lex Schukking
Woordvoerder Verkeer & Vervoer
VVD-Statenfractie Overijssel