In 2012 kondigde IATA vol trots de ontwikkeling van een nieuwe op XML gebaseerde standaard voor gegevensoverdracht aan. Met deze New Distribution Capability (NDC) zouden agenten voortaan hun boekingen kunnen doen in het gestandaardiseerde systeem van de airline zelf. NDC was op die manier een alternatief voor het volgens de airlines veel te dure en op de ouderwetse Edifact-standaard gebaseerde GDS-systemen van Amadeus, Travelport en Sabre.
In 2015 werd de eerste NDC-versie gepubliceerd en al snel introduceerde Lufthansa de NDC-boekingsmogelijkheid met gelijk een stok achter de deur in de vorm van een toeslag van 16 euro wanneer toch in het Edifact-systeem werd geboekt. In het najaar van 2017 volgde de NDC-aankondiging van Air France-KLM met een straf van 11 euro enkele reis bij gebruik van het oude GDS-systeem. Uiteraard zou er dan wel een goed NDC boekingssysteem moeten zijn…
Inmiddels zijn we tien jaar verder. Airlines en agenten hebben miljoenen geïnvesteerd in NDC-automatisering en opleidingen van medewerkers. Het resultaat is helaas zwaar teleurstellend. Boeken gaat nog wel, maar wijzigen en annuleren van tickets, speciale tarieven of alles wat afwijkt, geeft problemen in NDC. Daarvoor moet je weer met de airline bellen, in de wacht hangen, met een medewerker spreken die geen idee heeft waar je het over hebt, enzovoorts. Sommige airlines sturen een onwerkbare NDC-oplossing en slopen tegelijkertijd de goedkoopste tickets uit het GDS zonder dat je het fatsoenlijk via NDC kan boeken.
Er zijn NDC-dialecten, airlines zitten op verschillende NDC-versies, en geven nul support. Om maar de NDC-targets te halen worden draconische toeslagen gehanteerd (48 euro voor een retour) wanneer niet via NDC wordt geboekt. Wat betreft implementatie werden in de eerste jaren de quick wins gerealiseerd. Na het laaghangend fruit, zitten we nu in een moeizame fase waarin de schwung er uit is; de NDC-adoptie stijgt marginaal en iedereen vraag zich af: hoe verder?
Reisagenten in Nederland hebben, anders dan in veel andere landen, vanaf het begin de stap voorwaarts richting NDC gezet. Al vroeg zagen we dat ‘NDC is here to stay’. Dan kun je er maar het beste van maken. Met marktleider KLM is in de afgelopen jaren intensief overleg gevoerd. Ondanks alle inspanningen - ook van KLM – overheerst de teleurstelling.
Voor alle duidelijkheid: er is geen weg terug, en daar pleit ik ook niet voor, maar is er nu niemand bij de airlines of IATA die begrijpt dat dit proces niet goed gaat, en er fundamentele aanpassingen nodig zijn? NDC is trouwens ook de afkorting van de National Drug Code in Amerika. Wellicht zit in deze NDC een medicijn waar we wél wat aan hebben bij het verwerken van NDC-boekingen. Wellicht is er ook iets tegen hallelujaverhalen van airlines over NDC of een pilletje voor IATA tegen overmoed, zodat men voortaan eerst bezint voor men ergens aan begint.