Kort na de jaarwisseling verscheen er een ‘airline safety ranking’ van JACDEC, het Jet Airline Crash Evaluation Centre. KLM kreeg een tweede plaats; Emirates werd eerste. Onderdeel van hun oordeel zijn niet alleen crashes, maar onder andere ook incidenten en eerlijke, open rapportage ervan, ter lering van die mishaps.
Wat JACDEC er nog niet in verwerkt had, was een prematuur bijna-vuurwerk in Dubai, een dikke week vóór diezelfde jaarwisseling. Om tot op heden onduidelijke redenen kwam een Emirates 777 nog maar net binnen de vliegveldgrenzen van het uiterste restje startbaan los en overvloog, nagenoeg horizontaal op een metertje of 25, met veel te hoog oplopende snelheid rakelings over de gebouwen van een aangrenzende woonwijk. Wat er bij dit bijna fatale incident precies gebeurde is de vraag, maar het is duidelijk dat daar iets fors mis is gegaan (met een overigens structureel goed vliegtuig). Ik hoop de precieze gang van zaken te gaan vernemen, maar vraag me af of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren vanuit een regio die graag een te mooi beeld laat zien in plaats van kwetsbare feiten.
Intussen staat de veiligheid van de commerciële luchtvaart wel op een enorm hoog niveau. Voor er tegenwoordig iets fataals gebeurt moeten er wel een paar dingen bij elkaar komen. Daarbij wordt vaak de vergelijking gemaakt met plakken kaas. Zie het altijd aanwezige gaatje in zo’n plak als een kans op een fataal ongeluk. Maar leg een paar plakken op elkaar, en de kans dat er dan iets doorheen zakt wordt fors kleiner. De laatste decennia hebben gezorgd voor behoorlijk wat extra plakken in de vorm van éénduidiger procedures, betrouwbaarder materialen, gevorderde ergonomie en geavanceerde waarschuwingssystemen. Echter het blind vertrouwen daarop kan ten koste gaan van basic vliegerschap en is daarmee wel weer iets om goed ‘in de gaten’ te houden. Emirates maakt graag reclame; er kan bijna geen grote internationale wedstrijd voorbij komen of je ziet er wel een reclamebord of spelersshirt mee gevuld. Echter zo groot als in de lucht boven Dubai afgelopen 20 december stond vast niet in hun PR-programma. Daar kwamen de reclameletters aan de onderkant van het vliegtuig wel héél dichtbij, maar met de overmatige snelheid van die kist waarschijnlijk nauwelijks te lezen!
Ik kan er nog geen kaas van maken, die bijna-crash. Er zit wel een naar luchtje aan. En aan die JACDEC-ranking valt ook nog wel wat te schaven.
Paul Melkert
Deze column is eerder verschenen in Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier om een los nummer te bestellen of neem een voordelig abonnement.