Schiet mij maar lek, ik begrijp er niets meer van. Een half jaar geleden al was er een probleem wat er niet had mogen zijn. Maar wat met hooguit twee maanden opgelost had kunnen worden, sleept zich bij Schiphol security nog steeds voort als een Groningse compensatieregeling: er wordt geen gas gegeven. Ook niet nadat de topman zichzelf een schop naar de uitgang heeft gegeven.
Nu, zes maanden nadat de problemen ontstonden, is er slechts twee en een halve euro extra bruto uurloon voor een beveiliger bij elkaar vergaderd. En intussen zijn er ook voor oktober dagelijks weer meer dan 9.000 passagiers persona non grata.
Even een rekenarijtje van de koude grond. Ik ken de getallen niet precies, maar er zijn vast niet meer dan 1.000 beveiligers (nodig) op Schiphol, qua FTE. Twee euro vijftig meer per uur maal 1.000 maal 160 uur in de maand is 400.000 euro. Daar is blijkbaar een half jaar over vergaderd en geadviseerd aan de hand van dure rapporten?
Dan die ruim 9.000 passagiers per dag. Het lijkt me veilig te veronderstellen dat een gemiddelde ticketprijs boven de 300 euro ligt. Dat is een omzet van 9.000 maal 30 dagen maal 300 euro, wat gelijkstaat aan ruim 80 miljoen die blijft liggen!! Het zal niet precies zijn, maar de strekking is duidelijk.
Hoe is het mogelijk dat er op zoveel verschillende kantoren slechts op het eigen potje gelet wordt, en er in gezamenlijkheid wél zo’n potje van gemaakt kan worden? Geef die securitymedewerkers minstens het dubbele, zodat de kachel thuis aan kan blijven. En vooral: toon als management oprechte betrokkenheid, begrip en respect voor wat ze doen en wat ze tegenkomen! Dáár zal op gesolliciteerd worden!
Het is overigens niet alleen Schiphol, vrees ik. Zoals genoemd: Groningen. Maar ook de zorg, de toeslagenaffaire, de GGZ, politie, onderwijs, et cetera. Het is maatschappij breed. Alles verzuipt in de semicorrecte procedures waar massaal van bovenaf vanalles verlammend naar beneden wordt opgelegd om het eigen straatje schoon, veilig en warm te houden. We lijken overmanaged te zijn waardoor de echte handjes niets meer willen of kunnen aanpakken in de lokale budgetkou. Hoog tijd om het management eens door de scanner te halen. Als dat goed doorgelicht wordt kan er veel op de schop. Voor Schiphol op de Ben-schop.