Rob Somsen: Boeing 787 als Air Force One

27 november 2010

Het gaat niet goed met de Boeing 787, althans dat vindt Qatar Airways-topman Akbar Al-Baker. Deze grootinkoper van vliegtuigen noemt de Dreamliner zelfs een mislukking. Persoonlijk zou ik dit soort woorden niet gebruiken, maar het zit de 787 niet bepaald mee en heel wat maatschappijen moeten zich in allerlei bochten wringen om met Boeing 767's, Triple 7's en Airbus A330's hun geplande diensten uit te kunnen voeren omdat dat ding maar niet afgeleverd wordt. Toestellen die een prima rol vervullen, maar niet dat brengen wat de Dreamliner moet gaan doen.

Toch kun je constateren dat het vertrouwen in het paradepaardje uit de vliegtuigenfabrieken in Everett dalende is vanwege de technische problemen rond de 'Dreamliner'. Er is echter een simpele mogelijkheid om het vertrouwen in de toestel direct weer terug te krijgen…de oplossing ligt in mijn ogen in handen van Obama.

De president van Amerika, die zijn carrière in het witte Huis startte met een mileu- en duurzaamheidoffensief, vliegt nu in het meest vervuilende regeringsvliegtuig op aarde, beweerde het Franstalige magazine Terra Eco deze week na onderzoek. Dit terwijl een beduidend minder vervuilende Boeing 787 aan alle voorwaarden voldoet om de president veilig en non-stop van A naar B te brengen naar vrijwel alle bestemmingen ter wereld. Hij kan in een klap één van de minst vervuilende regeringsleiders worden. Daarnaast kan hij op de aarde neerkijken vanuit grotere ramen dan in de huidige Air Force One, een oude Boeing 747-200 waarmee hij nu veel broeikasgassen de atmosfeer in pompt.

Ook vliegt de president van Amerika dan in weliswaar een kleiner, maar tevens stiller toestel met bovendien een gerieflijker boordklimaat. Dit laatste biedt als voordeel dat hij waarschijnlijk uitgeruster aankomt op zijn plaats van bestemming en daardoor betere beslissingen kan nemen die de vrede op aarde een stukje dichterbij brengen en de economie een duwtje in de rug geven.

Als Obama zijn wapenschilden, magnetronovens, espressomachine, telex, fax, secretaresse, slaap-, vergader-, sport- en badkamer, conference call- en internetapparatuur laat ombouwen van de 747 naar de 787 kan hij trots rondvliegen in het nieuwste stukje techniek uit het land van de onbegrensde mogelijkheden. Dit zal de wereld vertrouwen schenken, want als Barack er zo een heeft dat moet het wel oké zijn. En ik neem toch aan dat Sarkozy straks zijn tweedehands A330 inwisselt voor de eerste de beste A350 voor zijn regeringstrips.

Dus mijn advies aan Barack Obama: bestel snel een Boeing 787 en beding wat voorrang bij de aflevering. Doe het nu het nog kan. "Yes you can."

Rob Somsen

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen